Η σωστή απάντηση κάθε ερώτησης μπορεί να περιλαμβάνει
μία ή περισσότερες επιλογές. Στο πλαίσιο της εξέτασης μέσω ΗΥ, οι επιλογές
αυτές μπορεί να εμφανιστούν με διαφορετική σειρά.
Το λογισμικό «Μυκηναϊκός Πολιτισμός»: 1. προάγει τη διερευνητική και ανακαλυπτική μάθηση στο μάθημα της Ιστορίας 2. η διδασκαλία που
υποστηρίζει το λογισμικό είναι μαθητοκεντρική και ο ρόλος που επιφυλάσσει στο
δάσκαλο είναι αυτός του καθοδηγητή 3. είναι «ανοικτό», διαδραστικό
λογισμικό
Το λογισμικό έχει μόνο τα χαρακτηριστικά του (1).
Το λογισμικό έχει μόνο τα χαρακτηριστικά του (2).
Το λογισμικό έχει μόνο τα χαρακτηριστικά του (3).
Το λογισμικό έχει όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά.
Η ιστοσελίδα "http://www.ime.gr/chronos/gr/"
Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού - Η
Ελληνική Ιστορία στο Διαδίκτυο είναι μια αξιόλογη τράπεζα πληροφοριών που
μπορεί να υποστηρίξει τη δυνατότητα ανακαλυπτικής και διερευνητικής
μάθησης στη διδασκαλία της Ιστορίας με δυνατότητα προσέγγισης της ιστορικής
πληροφορίας μέσα από ένα πλούτο κειμενικού και εικαστικού υλικού.
ΝΑΙ
ΟΧΙ
Η ενσωμάτωση των Νέων Τεχνολογιών στη διδακτική της ιστορίας επιτυγχάνεται εάν
ασχοληθούμε με: 1. τα αίτια 2. τη διαχρονική εξέταση ενός θέματος 3. την έννοια του χρόνου σε σύνδεση με το χώρο, με το ιστορικό γεγονός, με την
ιστορική περίοδο 4. τη μικρή, μέση και μακρά διάρκεια 5. τον
προσδιορισμό του χώρου και την επέκταση του πολιτισμού 6. τη σύνδεση
χώρου - χρόνου και εξέλιξης, 7. τη σύνδεση της γεωφυσικής κατάστασης με
τις μορφές της πολιτιστικής ανάπτυξης, τη σύνδεση χώρων και ιστορικών
γεγονότων 8. την αφήγηση 9. την ιστορική μέθοδο 10. όλα τα
στοιχεία αυτού του καταλόγου. [ΓΡΑΨΤΕ ΤΟΝ ΑΝΑΛΟΓΟ ΑΡΙΘΜΟΚΑΙ ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΛΕΓΧΟΣ]
Σχεδιάζετε ένα σενάριο διδασκαλίας για την Αρχαία Αθήνα και θέλετε να
χρησιμοποιήσετε και κάποιο λογισμικό. Από τα παρακάτω λογισμικά 1.
Δημόσιος και Ιδιωτικός βίος στην Αρχαία Ελλάδα. 2. CENTENNIA θα
χρησιμοποιήσετε:
Μόνο το (1).
Μόνο το (2).
Και τα δύο
Η διδασκαλία της Ιστορίας στο εργαστήριο πληροφορικής με έρευνα στο διαδίκτυο
και χρήση άλλων λογισμικών (αν αξιοποιηθούν κατάλληλα): 1. συμβάλλει στην
ανάπτυξη της συνεργατικότητας καθώς επιτρέπει σε μαθητές να συνεργάζονται 2. προάγει τη δημιουργική σκέψη 3. επιτρέπει σύνθετες δυνατότητες
αναζήτησης και αξιοποίησης κειμένων και πληροφοριών σε ιστορικές πηγές 4.
διευκολύνει την ανακαλυπτική και διερευνητική μάθηση
Σωστή απάντηση είναι μόνο η (1).
Σωστή απάντηση είναι μόνο η (2).
Σωστή απάντηση είναι μόνο η (3).
Σωστή απάντηση είναι μόνο η (4).
Και οι 4 ανωτέρω απαντήσεις είναι σωστές.
Ιστορική ενσυναίσθηση είναι:
α) η ικανότητα κριτικής προσέγγισης των ιστορικών πηγών
β) η ικανότητα συναισθηματικής έκφρασης
γ) η ικανότητα διαχείρισης των αντικρουόμενων απόψεων
δ) η ικανότητα κατανόησης του «άλλου»
Εναλλακτική αξιολόγηση των μαθητών είναι:
α) ο συνδυασμός διαγνωστικής και διαμορφωτικής αξιολόγησης
β) η εφαρμογή μη τυπικών μορφών αξιολόγησης
γ) ο συνδυασμός προφορικής και γραπτής αξιολόγησης
δ) η σύνθεση σύντομου ιστορικού δοκιμίου με βάση πηγές
Η ενασχόληση των μαθητών με πολλές και αντικρουόμενες πηγές πάνω σ' ένα θέμα:
α) αποτελεί έναν από τους καλύτερους τρόπους για την
καλλιέργεια της κριτικής σκέψης
β) πρέπει να αποφεύγεται, γιατί προκαλεί σύγχυση και
αβεβαιότητα στους μαθητές
γ) προκαλεί, όπως δείχνουν έρευνες, φόβο και ανασφάλεια στους
μαθητές, με αποτέλεσμα αυτοί να απεχθάνονται τελικά το μάθημα της ιστορίας
δ) καλό είναι να γίνεται μόνον σε μεγάλες ηλικίες, κυρίως στην
Γ' τάξη του Λυκείου, γιατί νωρίτερα τα παιδιά δεν είναι σε θέση να
διαχειριστούν την αβεβαιότητα
Η διδασκαλία ιστορικών θεμάτων που αναφέρονται σε συγκρούσεις:
α) πρέπει να αποφεύγεται, γιατί μπορεί να προκαλέσει
ψυχολογικά τραύματα στα παιδιά
β) απαιτεί τάξη με μαθητές ομοιογενών ικανοτήτων ή, έστω,
εργασία σε ομάδες ομοιογενών ικανοτήτων
γ) προϋποθέτει τη συγγραφή νέων διδακτικών εγχειριδίων, στα
οποία θα εφαρμόζονται οι αρχές της διαθεματικότητας
δ) απαιτεί την εφαρμογή συγκεκριμένης διδακτικής στρατηγικής,
η οποία θα εστιάζει στην αποστασιοποίηση, την ενσυναίσθηση και την
πολλαπλότητα των οπτικών
Η διδασκαλία της εναλλακτικής ιστορίας:
α) μπορεί να συνδυαστεί με την επιστημονική φαντασία και την
πρόβλεψη του μέλλοντος
β) από παιδαγωγική άποψη μπορεί να αξιοποιηθεί μόνον ως
παιχνίδι και μέσο διασκέδασης
γ) μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη της ικανότητας για
εναλλακτικούς τρόπους σκέψης
δ) είναι αντίθετη προς κάθε επιστημολογική προσέγγιση για τη
φύση της ιστοριογραφίας
Παρατίθεται άποψη εκπαιδευτικού: "Μου φαίνεται αδιανόητο να διδάξω ένα
γεγονός από την απεικόνιση του σε έναν πίνακα. Η ιστορία είναι χρονολογική
αφήγηση, και αυτό το ξέρουμε όλοι. Όλα τα άλλα είναι ρητορική. Πώς να
καταλάβει το παιδί ένα γεγονός, αν δεν ξέρει όλη την προηγούμενη εξέλιξη;
Απ'αυτή την άποψη βρίσκω πολύ χρήσιμες τις ΝΤ γιατί δίνουν με ωραίο και
εποπτικό τρόπο τη γραμμή του χρόνου και έτσι οι μαθητές μπορούν πιο εύκολα να
την απόμνημονεύσουν."
1. Ο εκπαιδευτικός διάκειται φιλικά προς τις ΝΤ και εξαντλεί
τη χρήση και τις δυνατότητες τους.
2. Ο εκπαιδευτικός αγνοεί σύγχρονες αντιλήψεις για τη συγγραφή
και τη διδασκαλία της Ιστορίας, αφού παραμένει στη συνταγματική δόμηση της
ιστορικής γραφής αντί της παραδειγματικής, όπου γίνεται δεκτό ότι σε ένα
σημαντικό γεγονός μπορεί να αντικατοπτρίζονται τα χαρακτηριστικά μιας
ολόκληρης κοινωνίας ή μιας εποχής.
3. Ο εκπαιδευτικός κατέχει καλά θέματα που σχετίζονται με
επιστημονικό και τεχνολογικό γραμματισμό.
Ερωτήσεις προς τους μαθητές του τύπου «θα μπορούσες να μας δώσεις περισσότερες
λεπτομέρειες για τους λόγους που σε κάνουν να υποστηρίζεις αυτή τη θέση»
πρέπει να αποφεύγονται, γιατί δημιουργούν ανασφάλεια στους
μαθητές και τους κάνουν να διστάζουν να πάρουν το λόγο
καλό είναι να χρησιμοποιούνται συστηματικά στην τάξη, γιατί
βοηθούν στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης
είναι σκόπιμο να χρησιμοποιούνται μόνον όταν πρόκειται οι
μαθητές να επεξεργαστούν πηγές που αναφέρονται σε περίπλοκα ιστορικά
ζητήματα
πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνον σε περίπτωση γραπτής εξέτασης
ή σε «κατ' οίκον», ώστε να έχουν οι μαθητές περισσότερο χρόνο στη διάθεση
τους
Η Ιστορία σχετίζεται με τη μνήμη και την κριτική επιλογή των γεγονότων. Μέσω
του υπολογιστή έχουμε πρόσβαση στο καθημερινό γίγνεσθαι. Επομένως: 1.
Καθένας πια μπορεί να γίνει ιστορικός και να γράφει τη δική του ιστορία. Εδώ
είναι το τέλος της επίσημης ιστορίας. 2. Ο υπολογιστής δεν είναι
αξιόπιστος. Την ιστορία τη γράφουν αυτοί που ξέρουν με βάση αρχεία και πηγές
που δεν έχουν καμία σχέση με τον υπολογιστή. 3. Το γράψιμο της ιστορίας
δεν αποκλείει πηγές με χρήση υπολογιστή, αλλά απαιτούνται και άλλες δεξιότητες
και συνδέεται με κοινωνικό-πολιτικές συνιστώσες.
Μόνο η απάντηση 1 είναι η σωστή.
Μόνο η απάντηση 2 είναι η σωστή.
Μόνο η απάντηση 3 είναι η σωστή.
Όλες οι απαντήσεις είναι σωστές
Υποθέστε ότι περιέρχεται στην κατοχή σας ένα εκπαιδευτικό λογισμικό για την
υποστήριξη της διδασκαλίας της Ιστορίας που παρέχει: μία σειρά εργαλείων
(βιβλιοθήκες, εικονικό μουσείο, χάρτες, ευρετήρια) για την επεξεργασία των
πηγών, ενώ παράλληλα έχει δυνατότητες εμπλουτισμού της βάσης δεδομένων του με
νέες θεματικές ενότητες και ιστορικές πηγές. Επιπλέον, παρέχει τη δυνατότητα
χρήσης δικτύου για ενδοσχολική και διασχολική επικοινωνία. Το λογισμικό
αυτό: 1. είναι ένα μαθησιακό περιβάλλον διαλογικών πολυμέσων,
υποστηριζόμενο από υπολογιστές και δίκτυο, για τη διερευνητική μελέτη της
ιστορίας με τη χρήση των ιστορικών πηγών 2. παρέχει τη δυνατότητα
εντοπισμού του ιστορικού υλικού μέσα από την μελέτη των πηγών, ώστε οι μαθητές
να εμπλακούν σε συνθήκες ιστορικής έρευνας, να καλλιεργήσουν την ιστορική
κρίση και να οικοδομήσουν διερευνητικά την ιστορική γνώση
Ισχύει μόνο το (1).
Ισχύει μόνο το (2).
Ισχύουν όλα τα παραπάνω.
Δεν ισχύει τίποτε από τα παραπάνω.
Πολύ συχνά διατυπώνεται η άποψη ότι το μάθημα της ιστορίας είναι ανιαρό για
τους μαθητές, γιατί περιέχει πλήθος ημερομηνιών ή χρονολογιών, που είναι
άχρηστες για την καλλιέργεια της ιστορικής σκέψης. Γι' αυτό και προτείνονται
άλλοι τρόποι για την ανάπτυξη της λεγόμενης χρονολογικής σκέψης, μεταξύ των
οποίων κυριότερος θεωρείται:
ο περιορισμός των ημερομηνιών και των χρονολογιών που
περιέχονται στα διδακτικά εγχειρίδια στις απολύτως απαραίτητες
η κατασκευή από τους ίδιους τους μαθητές χρονολογιών με βάση
άμεσες και έμμεσες ιστορικές πηγές
η προσφορά από τους εκπαιδευτικούς στους μαθητές πριν από την
έναρξη του μαθήματος ενός περιεκτικού χρονολογικού πίνακα
η εκμάθηση των ημερομηνιών και των χρονολογιών από τους
μαθητές μόνον για εξεταστική χρήση.