Η σωστή απάντηση κάθε ερώτησης μπορεί να περιλαμβάνει
μία ή περισσότερες επιλογές. Στο πλαίσιο της εξέτασης μέσω ΗΥ, οι επιλογές
αυτές μπορεί να εμφανιστούν με διαφορετική σειρά.
Μελετάτε στην τάξη, μαζί με τους μαθητές, ένα ποίημα του Κ. Π. Καβάφη
και χρησιμοποιείτε το ψηφιακό υλικό που διατίθεται στην ηλεκτρονική σελίδα του
Σπουδαστηρίου του Νέου Ελληνισμού (http://www.snhell.gr
). Στη συγκεκριμένη ιστοσελίδα:
1) διατίθεται ολόκληρο το έργο του ποιητή σε ψηφιακή μορφή,
2) ακούτε πολλαπλές αναγνώσεις ποιημάτων του Καβάφη,
3) αντλείτε βιογραφικές πληροφορίες και εικονογραφικό υλικό για τον
ποιητή,
4) σημειώνεται βιβλιογραφία και μελέτες για το έργο του.
Μόνο η απάντηση 1 είναι η σωστή.
Μόνο η απάντηση 2 είναι η σωστή.
Μόνο οι απαντήσεις 1, 2 και 3
είναι οι σωστές.
Και οι τέσσερις απαντήσεις είναι
σωστές.
Η πύλη για την Ελληνική Γλώσσα του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας (http://www.greek-language.gr)
μπορεί να αξιοποιηθεί στη διδασκαλία της λογοτεχνίας, γιατί περιέχει:
Βιβλιογραφίες, Ανθολογίες,
Μελέτες, Οδηγούς και πηγές, Συμφραστικούς Πίνακες λέξεων (Concordances),
υποστηρικτικό εκπαιδευτικό υλικό για τη διδασκαλία της Νεότερης Ευρωπαϊκής
Λογοτεχνίας.
Λεξικά, αναγνώσεις λογοτεχνικών
έργων, πλούσιο έργο-βίογραφικό υλικό για συγγραφείς.
Σώματα νεοελληνικών κειμένων και
βιβλιογραφικές βάσεις, όπου καταγράφονται και αξιολογούνται μελέτες και
μονογραφίες, ψηφιακές αναγνώσεις κειμένων, πλούσιο εικονογραφικό υλικό.
Κατά τη διδασκαλία της Λογοτεχνίας, οι ΤΠΕ μπορούν: α) Να διευκολύνουν τη διαθεματική προσέγγιση των κειμένων, β) Να προσφέρουν περικειμενικό
υλικό.
Μόνο η απάντηση (α) είναι σωστή.
Μόνο η απάντηση (β) είναι σωστή.
Καμία απάντηση δεν είναι σωστή.
Όλες οι απαντήσεις είναι σωστές.
«Η αξιοποίηση των ΤΠΕ για τη διδασκαλία της Λογοτεχνίας συνδέεται με σύγχρονες
αναγνωστικές θεωρίες».
Πράγματι, συνδέεται κυρίως με τη θεωρία της αναγνωστικής
ανταπόκρισης και τη μετατόπιση του ενδιαφέροντος από το συγγραφέα την πρόσληψη
του κειμένου.
Πράγματι, συνδέεται κυρίως με τη ρομαντική αντίληψη για την
κατασκευή του λογοτεχνικού έργου, η οποία υπογραμμίζει τη σχέση λογοτεχνίας
και βιογραφίας.
Δεν υπάρχει καμία σχέση ανάμεσα σε αναγνωστικές θεωρίες και
ΤΠΕ.
«Παρά το γεγονός ότι η χρήση των ΤΠΕ συνδέεται άμεσα με το μαθητοκεντρικό
μοντέλο και την εποικοδομητική μάθηση, σε αρκετές περιπτώσεις γίνεται φανερή,
τόσο από τα φύλλα εργασίας όσο και από τις προτεινόμενες δραστηριότητες και τα
βήματα της διδασκαλίας, η τάση των εκπαιδευτικών να προσαρμόσουν τις ΤΠΕ στο
παραδοσιακό δασκαλοκεντρικό μοντέλο». Αυτό γίνεται, διότι:
Το δάσκαλο κεντρικό μοντέλο είναι απαραίτητο για τη διδασκαλία
της λογοτεχνίας. Ο διδάσκων ως διαμεσολαβητής μεταξύ των κειμένων και των
μαθητών είναι συνθήκη sine qua non για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας.
Η χρήση των ΤΠΕ στη διδασκαλία δε συνεπάγεται αλλαγή στάσης
για τους εκπαιδευτικούς ούτε αυτόματη εισαγωγή καινοτομιών.
Η τεχνολογία και η χρήση της αλλάζει αυτομάτως τη διδακτική
μεθοδολογία.
Η ελληνική εκπαίδευση έχει πολλές ιδιομορφίες και δεν μπορεί
να γίνει αποδέκτης των αλλαγών που προϋποθέτει η χρήση των ΤΠΕ.
Οι ΤΠΕ χρησιμοποιούνται στη διδασκαλία της λογοτεχνίας: α) Ως εξωτερικό
στοιχείο της διδασκαλίας, δηλαδή ως τρόπος ενίσχυσης του ενδιαφέροντος
των μαθητών. β) Ως συγγραφικό εργαλείο, τρόπος παρουσίασης των μαθητικών
εργασιών, ως χώρος αναζήτησης πληροφοριών. γ) Ως τρόπος οργάνωσης
και παρουσίασης του λογοτεχνικού κειμένου, ως εργαλείογια την πρόσληψη
νέων κειμενικών ειδών, ως τρόπος εισαγωγής των μαθητών στηφιλολογική
έρευνα των πηγών και στην παραγωγή κριτικού και δημιουργικού λόγου.
Σε
ποια από τις τρεις περιπτώσεις περνούμε από τη χρησιμοποίηση στην αξιοποίηση
των ΤΠΕ για τη διδασκαλία του μαθήματος;
Στην περίπτωση (β).
Στην περίπτωση (γ).
Στις περιπτώσεις (β) και (γ).
Σε όλες τις περιπτώσεις.
Η χρήση καινοτόμων τεχνολογικών εργαλείων για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας: α) συνεπάγεται, σε κάθε περίπτωση, την καινοτόμο προσέγγιση της διδασκαλίας β) λειτουργεί σχεδόν οπισθοδρομικά γ) αποτελεί ικανή, αλλά όχι απαραίτητα
αναγκαία, συνθήκη για την ανανεωτική προσέγγιση του αντικειμένου.
Μόνο η απάντηση (α) είναι η σωστή.
Μόνο η απάντηση (β) είναι η σωστή.
Μόνο η απάντηση (γ) είναι η σωστή.
Καμία απάντηση δεν είναι σωστή
Τα λογοτεχνικά υπερκείμενα: α) ανατρέπουν την κυριαρχία του συγγραφέα β) χαρακτηρίζονται από το στοιχείο της αλληλεπίδρασης γ) χαρακτηρίζονται
από ρευστότητα και δομική ευελιξία δ) σπανίως ακολουθούν γραμμική αφήγηση
Μόνο οι απαντήσεις α και β είναι ορθές.
Μόνο οι απαντήσεις γ και δ είναι ορθές.
Όλες οι απαντήσεις είναι ορθές.
Καμία απάντηση δεν είναι ορθή.
Η παιδοκεντρική προσέγγιση κατά τη διδασκαλία του μαθήματος: α)
υπονομεύεται από τα φύλλα εργασίας τα οποία δομούνται στο σχήμα ερώτηση - (μία
και μόνη) απάντηση. β) υπονομεύεται από την αντίληψη ότι το κείμενο έχει
ένα και μόνο νόημα, το οποίο αποκαλύπτεται με τις κατάλληλες ερωτήσεις
από τη μεριά του διδάσκοντα. γ) ενισχύεται από τα διαδραστικά φύλλα
εργασίας, τα οποία απαιτούν πάτημα συγκεκριμένων κουμπιών για τη
συμπλήρωση τους.
Μόνο η απάντηση (α) είναι σωστή.
Μόνο η απάντηση (γ) είναι σωστή.
Είναι σωστές οι απαντήσεις (α) και (β).
Η μετατόπιση στην αφηγηματική γωνία, οι παλίνδρομες κινήσεις στον αφηγηματικό
χρόνο, η διασάλευση της αφηγηματικής τάξης είναι αφηγηματικά τεχνάσματα που
αναπτύχθηκαν:
Με τη δημιουργία των λογοτεχνικών υπερκειμένων και την
αξιοποίηση των ΤΠΕ για τη συγγραφή λογοτεχνίας.
Από την αρχαιότητα, όμως συνήθως συνδέονται με την
μοντερνιστική ή τη μεταμοντέρνα μυθοπλασία.
Στο μεσαίωνα, κυρίως στη δύση.
Καμία από τις υπόλοιπες απαντήσεις δεν είναι σωστή.
Η χρήση των ΤΠΕ δημιουργεί προσδοκίες για μια καινοτόμο προσέγγιση και
διδασκαλία της λογοτεχνίας: 1) Η τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί
εξίσου για μια πεπαλαιωμένη (αμιγώς ιστορικοφιλολογική) προσέγγιση του
λογοτεχνικού κειμένου. 2) Η τεχνολογία ενδέχεται να ενισχύει
πεπαλαιωμένες προσεγγίσεις του αντικειμένου και να τις επενδύει με καινοτόμο
όψη. 3) Η τεχνολογία συμβάλλει στην πολυτροπική και πολυμεσική προσέγγιση
του αντικειμένου.
Μόνο η άποψη (1) είναι σωστή.
Μόνο η άποψη (2) είναι σωστή.
Μόνο η άποψη (3) είναι σωστή.
Και οι τρεις ανωτέρω απόψεις είναι σωστές.
Καμία από τις τρεις ανωτέρω απόψεις δεν είναι σωστή.
Ο συμφραστικός πίνακας λέξεων μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά τη διδασκαλία της
λογοτεχνίας: 1) Ως εργαλείο για τη μελέτη της μικροδομής και της
μακροδομής των λογοτεχνικών κειμένων. 2) Ως εργαλείο λεξιλογικής -
θεματικής διερεύνησης. 3) Ως εργαλείο υφολογικής διευρεύνησης.
Μόνο η άποψη (1) είναι σωστή.
Μόνο η άποψη (2) είναι σωστή.
Μόνο η άποψη (3) είναι σωστή.
Και οι τρεις ανωτέρω απόψεις είναι σωστές.
Καμία από τις τρεις ανωτέρω απόψεις δεν είναι σωστή.
Η θεμελιώδης διαφορά της έντυπης από την υπερκειμενική λογοτεχνία είναι: α) Το λογοτεχνικό υπερκείμενο δεν αφηγείται μια συγκεκριμένη ιστορία. Ο
αναγνώστης διαμορφώνει τη δική του αναγνωστική διαδρομή, πατώντας
κουμπιά. β) Το υπερκείμενο χρησιμοποιεί συνδυασμό τεχνών, σε αντίθεση με
την έντυπη λογοτεχνία. γ) Το υπερκείμενο παρουσιάζει με εμφανή τρόπο
στην οθόνη του υπολογιστή τεχνικές οργάνωσης και διασάλευσης της
αφηγηματικής τάξης.
Μόνο η απάντηση (α) είναι σωστή.
Μόνο η απάντηση (β) είναι σωστή.
Μόνο η απάντηση (γ) είναι σωστή.
Όλες οι απαντήσεις είναι σωστές.
Καμία απάντηση δεν είναι σωστή.
1) Η υπέρ λογοτεχνία βρίσκεται έξω από το λογοτεχνικό κανόνα, ο οποίος
αποτελεί το κύριο αντικείμενο της διδασκαλίας του μαθήματος της Λογοτεχνίας. 2) Η υπερλογοτεχνία ορίζει μια δυναμική τάση της σύγχρονης λογοτεχνίας. 3) Η υπερλογοτεχνία εγκαινιάζει ένα νέο είδος ανάγνωσης.
Μόνο η απάντηση (1) είναι σωστή.
Μόνο η απάντηση (2) είναι σωστή.
Μόνο η απάντηση (3) είναι σωστή.
Και οι τρεις ανωτέρω απαντήσεις είναι σωστές.
Καμία από τις τρεις ανωτέρω απαντήσεις δεν είναι σωστή.
Η συγχρονική και η ασύγχρονη επικοινωνία μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο
του μαθήματος της Λογοτεχνίας: 1) Για την επικοινωνία των μαθητών με
λογοτέχνες. 2) Για τη δημιουργία ιστολογίου ανάγνωσης και εικονικών
αναγνωστικών κοινοτήτων.
Μόνο η απάντηση (1) είναι σωστή.
Μόνο η απάντηση (2) είναι σωστή.
Και οι δύο ανωτέρω απαντήσεις είναι σωστές.
Καμία από τις δύο ανωτέρω απαντήσεις δεν είναι σωστή.
Σε αρκετά εκπαιδευτικά σενάρια αγγλόφωνων και ελληνόφωνων εκπαιδευτικών κόμβων,
παρατηρείται το φαινόμενο της χρησιμοποίησης των ΤΠΕ για την ανασύσταση του
ιστορικοφιλολογικού πλαισίου του λογοτεχνικού έργου, ενώ η κειμενοκεντρική
εξέταση πραγματοποιείται με συμβατικά μέσα. 1) Σε αυτές τις περιπτώσεις,
το διαδίκτυο εκτρέπει τη διδασκαλία σε αναζήτηση πληροφοριών, οι οποίες δεν
αξιοποιούνται κατά την ανάγνωση του κειμένου. 2) Σε αυτές τις περιπτώσεις,
το λογοτεχνικό έργο λειτουργεί ως πρόσχημα για διαδικτυακή περιήγηση. 3)
Σε αυτές τις περιπτώσεις, η διδασκαλία της λογοτεχνίας εκτρέπεται σε συζήτηση
ιστορικών ή κοινωνικών ζητημάτων, τα οποία σχετίζονται με το λογοτεχνικό θέμα.
Μόνο η απάντηση (1) είναι σωστή
Μόνο η απάντηση (2) είναι σωστή
Μόνο η απάντηση (3) είναι σωστή
Και οι τρεις ανωτέρω απαντήσεις είναι σωστές.
Καμία από τις τρεις ανωτέρω απαντήσεις δεν είναι σωστή.
Κατά τη διδασκαλία της λογοτεχνίας: 1) Οι ΤΠΕ μπορούν να συνεισφέρουν σε
ένα νέο τρόπο πρόσληψης της λογοτεχνίας 2) Οι ΤΠΕ μπορούν να
χρησιμοποιούνται ως πηγή άντλησης πληροφοριών
Μόνο η διαπίστωση (1) είναι σωστή.
Μόνο η διαπίστωση (2) είναι σωστή.
Και οι δύο παραπάνω διαπιστώσεις είναι σωστές.
Καμία από τις δύο παραπάνω διαπιστώσεις δεν είναι σωστή.
Ένας εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί τον ηλεκτρονικό Συμφραστικό Πίνακα Λέξεων
(ΣΠΛ)
στο έργο του Γιώργου Σεφέρη (http://www.greek-language.gr/greekLang/literature/tools/concordance/seferis/index.html)
σε πιλοτικό πρόγραμμα για τη διδασκαλία της ποίησης στο Λύκειο. Στο
ερωτηματολόγιο που συμπληρώνει μετά το πέρας της διδασκαλίας, υποστηρίζει ότι
ο ΣΠΛ είναι χρήσιμος μόνο για την υφολογική διερεύνηση του ποιητικού έργου του
Γιώργου Σεφέρη.
Η άποψη του εκπαιδευτικού είναι ορθή
Η άποψη του εκπαιδευτικού δεν είναι επαρκής, γιατί ο ΣΠΛ
μπορεί να αποδειχτεί χρήσιμος και για τη θεματική διερεύνηση ποιημάτων του
Γιώργου Σεφέρη.
Η άποψη του εκπαιδευτικού είναι λανθασμένη.
Παρατίθεται άποψη εκπαιδευτικού για τη σχέση των ΤΠΕ με τη διδασκαλία της
λογοτεχνίας: «Φυσικά και πρέπει να χρησιμοποιούμε ΤΠΕ, για να διδάξουμε
τη λογοτεχνία. Στο διαδίκτυο μπορεί να βρει κανείς τα πάντα: πληροφορίες για
έργα και συγγραφείς. Στο διαδίκτυο μπορώ να αλιεύω εύκολα πληροφοριακό υλικό,
πράγμα που αποδεικνύεται πιο κοπιαστικό με τα βιβλία».
Ο εκπαιδευτικός προσεγγίζει σωστά το θέμα ως προς τη σχέση των
ΤΠΕ με τα νέα κειμενικά είδη.
Ο εκπαιδευτικός πάσχει από τεχνοφοβία.
Ο εκπαιδευτικός κάνει μια απλή επισήμανση.
Επιμορφουμένος στα ΠΑΚΕ διαβάζει: «Η χρήση των ΤΠΕ στη διδασκαλία της
λογοτεχνίας δημιουργεί προσδοκίες για μια καινοτόμο, πιο συμμετοχική, θεσμική
ανάγνωση των λογοτεχνικών κειμένων στη σχολική τάξη, οι οποίες τις πιο πολλές
φορές δεν εκπληρώνονται. Αυτό οφείλεται στη φυσική τάση των διδασκόντων να
προσαρμόζουν τα εργαλεία της διδασκαλίας, ακόμα και αυτά που θεωρούνται
σχετικώς πρωτοποριακά, σε ένα είδος 'γραφειοκρατικής' προσέγγισης, η οποία
τους είναι περισσότερο οικεία». Όταν συναντιέται με τους συναδέλφους του,
αναφέρεται σ' αυτό που διάβασε και διατυπώνονται οι παρακάτω απόψεις. Ποια
είναι η ορθή;
Οι φιλόλογοι οφείλουν να διδάσκουν λογοτεχνία με τον
παραδεδομένο τρόπο και η χρήση των ΤΠΕ είναι μια κίνηση εντυπωσιασμού χωρίς
βάθος και νόημα.
Η αντιμετώπιση της τεχνολογίας με συμβατικούς όρους είναι
ένδειξη τεχνοφοβίας. Οι δυνατότητες του νέου μέσου δεν αξιοποιούνται, αλλά
προσαρμόζονται στις -και περιορίζονται από τις- δυνατότητες των συμβατικών
μέσων, δηλαδή των μέσων που οι διδάσκοντες γνωρίζουν ήδη και χρησιμοποιούν στη
διδασκαλία.
Τα ουσιαστικά χαρακτηριστικά του λογοτεχνικού κειμένου πρέπει
να εξετάζονται με έναν τρόπο και αυτός είναι ο στενά φιλολογικός. Δεν υπάρχει
άλλος.
Εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί το διαδίκτυο για τη συλλογή εργοβιογραφικών
στοιχείων και περικειμενικού υλικού. Ζητεί από τους μαθητές να συλλέξουν
στοιχεία για τον βίο και το έργο του συγγραφέα, για την εποχή στην οποία έζησε,
για το κοινωνικό ιστορικό πλαίσιο του κειμένου. Η άποψη του εκπαιδευτικού
για τη χρήση των ΤΠΕ στη διδασκαλία της λογοτεχνίας στηρίζεται: 1) Σε
σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις, οι οποίες αξιοποιούν την ισχυρή
επικοινωνιακή δυνατότητα που προσφέρει η τεχνολογία, πολλαπλασιάζουν τους
αναπαραστατικούς κώδικες του έργου, εισάγουν τους μαθητές στην παραγωγή
κριτικού και δημιουργικού λόγου. 2) Σε απόψεις που προσαρμόζουν και
περιορίζουν τη χρήση των ΤΠΕ σε ιστορικοφιλολογικές προσεγγίσεις.
Μόνο η άποψη (1) είναι ορθή
Μόνο η άποψη (2) είναι ορθή
Καμία από τις δύο παραπάνω απόψεις δεν είναι ορθή.
Εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί τον επεξεργαστή, για τη δημιουργική γραφή.
Ορισμένοι συνάδελφοι του αντιδρούν, σχολιάζοντας ότι προσπαθεί να μετατρέψει
τους μαθητές σε συγγραφείς και ότι, με τον τρόπο αυτό, υπονομεύονται -αν δεν
αλλοιώνονται- το περιεχόμενο και οι στόχοι του μαθήματος της Λογοτεχνίας.
Συμφωνείτε με την προσέγγιση των συναδέλφων. Η δημιουργική
γραφή δεν σχετίζεται με το αντικείμενο της διδασκαλίας.
Υπερασπίζεστε την επιλογή του συναδέλφου, σημειώνοντας ότι ο
επεξεργαστής ευνοεί τον πειραματισμό με τις λέξεις και τη δομή των
λογοτεχνικών κειμένων, αναδεικνύοντας στοιχεία της ποιητικής τους.
Σημειώνετε ότι ο επεξεργαστής μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε
κειμενοκεντρικές προσεγγίσεις του λογοτεχνικού έργου, όμως η συγκεκριμένη
χρήση είναι άστοχη.
Ένας επιμορφούμενος σας παρουσιάζει εκπαιδευτικό σενάριο, το οποίο σχεδίασε ο
ίδιος και αφορά τη λογοτεχνία. Το συγκεκριμένο σενάριο αναζητεί έργο
βιογραφικές πληροφορίες για το συγγραφέα και προσπαθεί να ανασυστήσει το ιστορικοφιλολογικό πλαίσιο του έργου. Το σενάριο: 1) Εστιάζει στις νέες
μορφές κειμένων. 2) Αν ορίσουμε ως κέντρο της διδασκαλίας το λογοτεχνικό
κείμενο, χρησιμοποιεί το διαδίκτυο φυγόκεντρα. 3) Προωθεί την παραγωγή
συνεχούς γραπτού λόγου σε δοσμένο επικοινωνιακό πλαίσιο.
Μόνο η απάντηση (1) είναι ορθή.
Μόνο η απάντηση (2) είναι ορθή.
Μόνο η απάντηση (3) είναι ορθή.
Και οι τρεις παραπάνω απαντήσεις είναι ορθές.
Καμία από τις τρεις παραπάνω απαντήσεις δεν είναι ορθή.
Ένας επιμορφούμενος σχεδιάζει το ακόλουθο φύλλο εργασίας, το οποίο
περιλαμβάνεται σε εκπαιδευτικό σενάριο:
Φύλλο εργασίας 1. Εργαστείτε
σε ζεύγη. 2. Ανοίξτε τον υπολογιστή και πληκτρολογήστε τη διεύθυνση
www.snhell.gr . 3. Αναζητήστε το βιογραφικό σημείωμα του Κ.Π.Καβάφη.
4. Καταγράψτε τις πιο σημαντικές βιογραφικές πληροφορίες για τον ποιητή.
5. Συνεργαστείτε μεταξύ σας, ώστε να προκύψει κοινό αποτέλεσμα. 6.
Παρουσιάστε τα ευρήματα σας στην ολομέλεια της τάξης.
Το φύλλο εργασίας: 1. Υποστηρίζει τη διερευνητική μάθηση. 2. Δημιουργεί την εντύπωση της μαθητοκεντρικής διδασκαλίας. Στην ουσία, αφήνει ελάχιστα περιθώρια
πρωτοβουλίας και αυτενέργειας στους μαθητές.
Μόνο η απάντηση (1) είναι σωστή.
Μόνο η απάντηση (2) είναι σωστή.
Και οι δύο παραπάνω απαντήσεις είναι σωστές.
Και οι δύο παραπάνω απαντήσεις είναι λανθασμένες.
Υποθέστε πως ένας επιμορφούμενος εκπαιδευτικός σας παρουσιάζει τα εξής
δεδομένα και ζητεί τη συνδρομή σας: «Εργάζομαι σε επαρχιακό Γυμνάσιο. Το
τμήμα μου αποτελείται από είκοσι μαθητές, χαμηλών επιδόσεων, χωρίς μαθησιακά
προβλήματα. Στο σχολείο μου διαθέτω εργαστήριο με πολλές ελεύθερες ώρες, όμως
δεν υπάρχει κάποια παράδοση στη διδασκαλία της λογοτεχνίας με ΤΠΕ. Ευελπιστώ
ότι, αν καταφέρω να κεντρίσω το ενδιαφέρον των μαθητών, θα μπορέσω να
αξιοποιήσω ακόμα και μέρος του εξωσχολικού χρόνου». Τι θα προτείνατε στον
εκπαιδευτικό;
Δυο - τρεις σελίδες με πλούσιο εργοβιογραφικό και
βιβλιογραφικό υλικό, για να αναζητήσουν οι μαθητές πληροφορίες για τους
συγγραφείς και τα κείμενα.
Να χρησιμοποιήσει τον βιντεοπροβολέα, για να παρουσιάσει
πολυμεσικά οργανωμένο υλικό στους μαθητές.
Να αξιοποιήσει τις ΤΠΕ, για να ζωντανέψει τη διδασκαλία μέσω
της επαφής με συγγραφείς και με άλλα σχολεία. Να κατασκευάσει ιστολόγιο
ανάγνωσης. Να προτείνει μαθητικές εργασίες τύπου project.
Στην ερώτηση αν μπορούν να αξιοποιηθούν οι ΤΠΕ για τη διδασκαλία της
λογοτεχνίας, ένας εκπαιδευτικός απαντά: «Οι ΤΠΕ μπορούν να αξιοποιηθούν
σε όλα τα μαθήματα. Οι μαθητές γνωρίζουν πολύ καλά την τεχνολογία, οπότε η
χρήση της στη διδασκαλία ενισχύει το ενδιαφέρον τους για το μάθημα. Έτσι
λοιπόν, μπορώ να χρησιμοποιήσω τις ΤΠΕ: προσδίδουν ποικιλία στη διδασκαλία του
μαθήματος». Η πληροφορία που παίρνετε από τη συγκεκριμένη τοποθέτηση, σας
οδηγεί στην εξής σκέψη για τη στρατηγική της επιμόρφωσης που θα ακολουθήσετε
στο μάθημα της λογοτεχνίας:
Ο εκπαιδευτικός είναι καλά πληροφορημένος. Δε χρειάζεται να
δώσω έμφαση στη θεωρητική του κατάρτιση.
Ο εκπαιδευτικός χρειάζεται λεπτομερή ενημέρωση για τους
εκπαιδευτικούς κόμβους, τους οποίους μπορεί να αξιοποιήσει στη διδασκαλία του
μαθήματος.
Ο εκπαιδευτικός χρειάζεται θεωρητική κατάρτιση, για να
αντιληφθεί ότι οι ΤΠΕ δεν αποτελούν άρτυμα και εξωτερικό στοιχείο της
διδασκαλίας της λογοτεχνίας.
Καμία από τις παρουσιαζόμενες απόψεις δεν είναι ορθή.
Στην ερώτηση πώς μπορούν να αξιοποιηθούν οι ΤΠΕ κατά τη διδασκαλία της
λογοτεχνίας, ένας εκπαιδευτικός απαντά: «Προσφέρουν εύκολη πρόσβαση στις
πηγές. Τα ίδια πράγματα που θα χρησιμοποιήσω στο μάθημα (κείμενα, βιβλιογραφία,
εργοβιογραφία), αντί να τα αναζητήσω στα βιβλία, θα τα αναζητήσω στο διαδίκτυο».
Η πληροφορία που παίρνετε από τη συγκεκριμένη τοποθέτηση, σας οδηγεί στην εξής
σκέψη για τη στρατηγική της επιμόρφωσης που θα χρησιμοποιήσετε στο μάθημα της
λογοτεχνίας:
Ο εκπαιδευτικός είναι καλά πληροφορημένος. Δε χρειάζεται να
δώσω έμφαση στη θεωρητική του κατάρτιση.
Ο εκπαιδευτικός χρειάζεται λεπτομερή ενημέρωση για τους
εκπαιδευτικούς κόμβους, τους οποίους μπορεί να αξιοποιήσει στη διδασκαλία του
μαθήματος, για να αντλήσει υλικό.
Ο εκπαιδευτικός χρειάζεται θεωρητική κατάρτιση, για να
αντιληφθεί ότι οι ΤΠΕ δεν αποτελούν απλώς πιο πρόσφορο μέσο για την αναζήτηση
πηγών και πληροφοριακού υλικού, αλλά ένα μέσο πρόσληψης του λογοτεχνικού
κειμένου και ένα μέσο λογοτεχνικού γραμματισμού.
Καμία από τις παρουσιαζόμενες απόψεις δεν είναι ορθή.