Η σωστή απάντηση κάθε ερώτησης μπορεί να περιλαμβάνει
μία ή περισσότερες επιλογές. Στο πλαίσιο της εξέτασης μέσω ΗΥ, οι επιλογές
αυτές μπορεί να εμφανιστούν με διαφορετική σειρά.
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Τα τελευταία χρόνια αναπτύσσονται πολλά εκπαιδευτικά
περιβάλλοντα τα οποία έχουν ως στόχο τους τη διευκόλυνση της επικοινωνίας ΅εταξύ
των ΅αθητών (υπηρεσίες ΅ετάδοσης εικόνας, ήχου, σύγχρονη ή ασύγχρονη
επικοινωνία ΅έσω γραπτών κει΅ένων, δυνατότητες συν-επεξεργασίας κει΅ένων
κ.ά.). Σε ένα γενικό θεωρητικό πλαίσιο θα ΅πορούσα΅ε να ισχυριστού΅ε ότι:
τα περιβάλλοντα αυτά είναι καταλληλότερα για την
υποστήριξη διδασκαλιών σύ΅φωνων ΅ε τις θεωρίες του δο΅ισ΅ού (constructivism,
θεωρίες του J. Piaget) δεδο΅ένου ότι επιτρέπουν τη οικοδό΅ηση νέων γνώσεων,
οικοδο΅η΅ένων πάνω σε παλιότερες, χάρη στον πλούτο των αλληλεπιδράσεων
κάθε ΅αθητή ΅ε το περιβάλλον του.
τα περιβάλλοντα αυτά είναι καταλληλότερα για την
υποστήριξη διδασκαλιών σύ΅φωνων ΅ε τις θεωρίες του L. Vygotsky, δεδο΅ένου ότι
παρέχουν την υλική βάση για την ανάπτυξη ισχυρής αλληλεπίδρασης ΅εταξύ των ΅αθητών
και γενικότερα ευνοούν τη συνεργατική ΅άθηση.
τα περιβάλλοντα αυτά είναι καταλληλότερα για την
υποστήριξη διδασκαλιών σύ΅φωνων ΅ε τις θεωρίες της νοη΅ατικής, προσληπτικής ΅άθησης
(θεωρία του D. Ausubel) δεδο΅ένου ότι ευνοούν την πρόσληψη νέων πληροφοριών
και άρα νέων γνώσεων.
τα περιβάλλοντα αυτά είναι καταλληλότερα για την
υποστήριξη διδασκαλιών σύ΅φωνων ΅ε τις θεωρίες του συ΅περιφορισ΅ού και της
προγρα΅΅ατισ΅ένης διδασκαλίας δεδο΅ένου ότι ΅πορού΅ε πλέον να προγρα΅΅ατίσου΅ε
΅ε ΅εγάλη ευκολία την αλληλεπίδραση ψηφιακών συστη΅άτων και χρηστών
(΅αθητών).
τα περιβάλλοντα αυτά ΅πορούν να χρησι΅οποιηθούν στα
πλαίσια πολλών και διαφορετικών ειδών διδασκαλίας. Ο κρίσι΅ος παράγοντας στην
περίπτωση αυτή δεν είναι τόσο το λογισ΅ικό ή το περιβάλλον που
χρησι΅οποιείται, αλλά ΅άλλον ο τρόπος ΅ε τον οποίο είναι οργανω΅ένη η
αντίστοιχη διδασκαλία.
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Μια νηπιαγωγός, προκει΅ένου να διδάξει στα παιδιά
προσχολικής ηλικίας της τάξης της το λεξιλόγιο των φρούτων και λαχανικών που
συνδέονται ΅ε τις διατροφικές συνήθειες ΅ας, επιλέγει να ζητήσει από τα παιδιά
αυτά να περιγράψουν την εξής κατάσταση: «ψωνίστε ΅αζί ΅ε τη ΅α΅ά από το
΅ανάβικο τα φρούτα και λαχανικά που χρειάζεται η οικογένειά σας γι αυτή την
εβδο΅άδα». Η παραπάνω δραστηριότητα αποτελεί ένα παράδειγ΅α
ε΅πλαισιω΅ένης (αυθεντικής) ΅άθησης.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Οι πιο συνηθισ΅ένες
πολυ΅εσικές εφαρ΅ογές που προορίζονται για την εκπαίδευση,
περιλα΅βάνουν ψηφιακό περιεχό΅ενο για ένα συγκεκρι΅ένο θέ΅α, το οποίο
διατίθεται σε ΅ια ποικιλία ΅ορφών (για παράδειγ΅α ως κεί΅ενο ή υπερκεί΅ενο, ΅ε
΅ορφή βίντεο ή δυνα΅ικών αναπαραστάσεων animations ως ηχητικό
ντοκου΅έντο). Στις εφαρ΅ογές αυτές δίνεται στο χρήστη η δυνατότητα πλοήγησης
΅ε πολλούς τρόπους. Οι εφαρ΅ογές αυτές περιλα΅βάνουν ακό΅η και ΅ια σειρά
ασκήσεων κλειστού τύπου, στις οποίες ο χρήστης πληροφορείται για τις επιδόσεις
του. Ποιο είδος διδασκαλίας θεωρείτε ότι είναι περισσότερο ασύ΅βατο ΅ε τη
διδακτική λογική που περιγράφεται παραπάνω;
διδασκαλία οργανω΅ένη ΅ε τη θεωρία της καθοδήγησης
των ΅αθητών και της παροχής πληροφοριών.
ανοιχτή διδασκαλία ΅ε βάση τα διαθε΅ατικά σχέδια
εργασίας (projects)
διδασκαλία που στηρίζεται στην ανακαλυπτική ΅άθηση
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Στα πλαίσια ενός Ευρωπαϊκού προγρά΅΅ατος, παράγεται ένα νέο
εκπαιδευτικό λογισ΅ικό που απευθύνεται στην Πρωτοβάθ΅ια Εκπαίδευση. Το
λογισ΅ικό αυτό προορίζεται να υποστηρίξει το ΅αθή΅ατα που σχετίζονται ΅ε το
Φυσικό Κόσ΅ο και περιλα΅βάνει ΅ια σειρά ερωτήσεων προς το ΅αθητή κλειστού
΅άλλον χαρακτήρα. Το λογισ΅ικό επιβραβεύει το ΅αθητή κάθε φορά που αυτός
απαντάει σωστά, ε΅φανίζοντας ένα σχετικό ΅ήνυ΅α, ενώ του εφιστά την προσοχή
στις ενδεχό΅ενες λανθασ΅ένες απαντήσεις του. Επιπλέον αξιολογεί τις επιδόσεις
κάθε χρήστη (΅αθητή) ανάλογα ΅ε το πλήθος των ορθών απαντήσεων που δίνει, το
βαθ΅ό δυσκολίας κάθε ερώτησης κλπ. Το λογισ΅ικό είναι οργανω΅ένο σε ενότητες,
κάθε ΅ια από τις οποίες περιέχει πληροφορίες που σχετίζονται ΅ε ΅ια ορισ΅ένη
υποενότητα της αντίστοιχης ύλης που πρέπει να διδαχθεί στην τάξη. Οι
πληροφορίες αυτές υφίστανται σε ΅ια ποικιλία ΅ορφών (κεί΅ενο, εικόνες,
δυνα΅ική αναπαράσταση, γραφή΅ατα κλπ) και έ΅΅εσα το λογισ΅ικό καθοδηγεί
τον εκπαιδευτικό στη διδασκαλία του. Επιλέξτε την ορθή απάντηση Το
λογισ΅ικό αυτό φαίνεται να :
Προωθεί τη διερευνητική ΅άθηση.
Αποτελεί ένα είδος ΅ικροκόσ΅ου για προσο΅οιώσεις.
Εκφράζει ΅ια «διδακτική λογική» συ΅περιφοριστικού
τύπου
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Κατά τη διαδικασία σχεδίασης ενός
εκπαιδευτικού λογισ΅ικού για τη διδασκαλία ενός γνωστικού αντικει΅ένου,
αναπτύσσονται ΅ερικές βασικές στρατηγικές για τηνανάπτυξη συστη΅άτων για
την παρουσίαση και διαχείριση των πληροφοριών και φαινο΅ένων του εν λόγω
γνωστικού αντικει΅ένου. Ποια από τις παρακάτωστρατηγικές σας φαίνεται
ορθότερη:
πρέπει να αναπτυχθούν συστή΅ατα που θα επιτρέπουν στο
΅αθητή να παρατηρεί την ανάπτυξη των φαινο΅ένων, όπως αυτά εξελίσσονται στην
πραγ΅ατικότητα. Κατά τον τρόπο αυτό ο ΅αθητής θα εξαγάγει τα συ΅περάσ΅ατα του
και θα αποκτήσει τη σχετική γνώση.
πρέπει να αναπτυχθούν συστή΅ατα δυνα΅ικής
προσο΅οίωσης τα οποία να επιτρέπουν στο ΅αθητή να δοκι΅άζει τις ενδεχό΅ενες
εικασίες που θα διατυπώσει, ακό΅η και αν αυτό οδηγήσει προσωρινά σε λανθασ΅ένη
εξέλιξη του φαινο΅ένου. Τελικά ο ΅αθητής θα διαπιστώσει το λάθος και θα βάλει
υπό α΅φισβήτηση τις προηγού΅ενες γνώσεις του.
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Ένας εκπαιδευτικός χρησι΅οποιεί στη διδασκαλία του τα
συνηθισ΅ένα λογισ΅ικά «εφαρ΅ογών γραφείου» (όπως οι επεξεργαστές κει΅ένου, τα
λογιστικά φύλλα), αλλά και λογισ΅ικά για πλοήγηση στο ∆ιαδίκτυο. Ισχυρίζεται
ότι τα λογισ΅ικά αυτά τον βοηθούν πολύ στο έργο του καθώς ΅πορεί από χρονιά σε
χρονιά να ξαναδίνει στους ΅αθητές του ση΅ειώσεις, τεστ και ασκήσεις
βελτιώνοντας τα κεί΅ενα των περασ΅ένων ετών, ΅πορεί να τους αναθέσει εύκολα
συνθετικές εργασίες καθώς υπάρχει άφθονη πληροφόρηση στο ∆ιαδίκτυο για
οιοδήποτε θέ΅α και ΅πορεί να οργανώνει καλύτερα την παρουσίαση του ΅αθή΅ατος
και των δεδο΅ένων που χρησι΅οποιεί για να αναλύσει ένα φαινό΅ενο. Επιλέξτε το
σχόλιο που θεωρείτε ως ορθότερο:
ο εκπαιδευτικός αυτός χρησι΅οποιεί σε ΅εγάλη έκταση τις
ΤΠΕ, ΅άλλον ό΅ως τις εντάσσει σε ένα παραδοσιακό στυλ διδασκαλίας,
δασκαλοκεντρικό.
ο εκπαιδευτικός αυτός χρησι΅οποιεί σε ΅εγάλη έκταση και
βάθος τις ΤΠΕ και εκ΅εταλλεύεται τις δυνατότητες που του προσφέρουν για να
οργανώσει ένα ΅άθη΅α σύγχρονο, ζωντανό, ΅ε πολλά ερεθίσ΅ατα και ευκαιρίες για
τους ΅αθητές του.
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Για να διδάξετε την οργάνωση ΅ιας διδασκαλίας στην οποία θα
παρουσιαστούν πληροφορίες ΅έσα σε πολλαπλά πλαίσια εκφοράς (΅ε
πολλαπλές αναπαραστάσεις) σε ΅ια επι΅όρφωση, θα πρέπει να αναπτύξετε
΅ια σχετική επιχειρη΅ατολογία προκει΅ένου το κοινό σας να αντιληφθεί τα κύρια
διδακτικά πλεονεκτή΅ατα των πολλαπλών πλαισίων εκφοράς (πολλαπλών
αναπαραστάσεων). Τα ση΅αντικότερα πλεονεκτή΅ατα προέρχονται από το ότι:
(Επιλέξτε την απάντηση που φαίνεται ως η πλέον ση΅αντική.)
οι πολλαπλές αναπαραστάσεις επιτρέπουν, σε διάφορα
πλαίσια τον ταχύ και ακριβή υπολογισ΅ό των τι΅ών διαφόρων παρα΅έτρων του
φαινο΅ένου.
Επιτρέπουν στους ΅αθητές να ΅ελετήσουν διάφορες όψεις
ενός γεγονότος ή φαινο΅ένου και τις ΅εταξύ τους σχέσεις και αλληλεπιδράσεις
Oι ΅αθητές έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν εκείνη
την αναπαράσταση που τους ταιριάζει καλύτερα και άρα έχουν πιο ισχυρό κίνητρο.
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Το ∆ιαδίκτυο αποτελεί ΅ια βασική πηγή πληροφόρησης
σχεδόν για όλα τα γνωστικά αντικεί΅ενα. Είναι ΅ια πηγή πρακτικά ανεξάντλητη,
΅ε πρόσβαση ανοιχτή για οιονδήποτε έχει ένα βασικό ψηφιακό εξοπλισ΅ό και
φυσικά τη δυνατότηταδιασύνδεσης. Το ∆ιαδίκτυο δεν έχει επίσης, στις
περισσότερες περιπτώσεις τουλάχιστον, οικονο΅ικό κόστος για τον απλό χρήστη.
στόσο, το ∆ιαδίκτυο χαρακτηρίζεται και από ΅ερικά ση΅αντικά προβλή΅ατα τα
οποία πρέπει να αντι΅ετωπιστούν ΅έσα στα πλαίσια ΅ιας κριτικής χρήσης του.
Ποια από τις παρακάτω οδηγίες προς τους ΅αθητές θεωρείτε ως πλέον ση΅αντική
για την καλλιέργεια ΅ιας κριτικής στάσης απέναντι στη χρήση του ∆ιαδικτύου ως
πηγής πληροφόρησης;
Προσπαθείτε να χρησι΅οποιείτε ΅ια ΅ηχανή αναζήτησης ή
΅ια βάση δεδο΅ένων η οποία είναι η πληρέστερα ενη΅ερω΅ένη ή είναι
εξειδικευ΅ένη στο θε΅ατικό πεδίο το οποίο ΅ελετάτε ή διερευνάτε.
Προσπαθείτε πάντοτε να διασταυρώνετε τις πληροφορίες
που εντοπίζετε στο ∆ιαδίκτυο για ένα θέ΅α που ΅ελετάτε, από 2 τουλάχιστον ή
και περισσότερες πηγές, προκει΅ένου να έχετε πιο αξιόπιστες πληροφορίες.
Στην πραγ΅ατικότητα οι πληροφορίες στο ∆ιαδίκτυο,
εφόσον αφορούν σε επιστη΅ονικά γεγονότα, πρέπει να θεωρούνται έγκυρες εκ
προοι΅ίου, καθώς κανείς (ή σχεδόν κανείς εκτός από ΅ια στατιστικά ασή΅αντη
΅ειονότητα ατό΅ων) δε θα έκανε τον κόπο να «αναρτήσει» ψευδείς πληροφορίες για
αυτή την ιδιαίτερη κατηγορία πληροφοριών.
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Προκει΅ένου να αξιολογήσετε ένα εκπαιδευτικό λογισ΅ικό
καθοδήγησης και διδασκαλίας (tutorial), θέλετε να ελέγξετε τη διεπαφή
συστή΅ατος-χρήστη, προκει΅ένου να εκτι΅ήσετε αν αυτή είναι διδακτικά αποδεκτή.
Προτείνονται παρακάτω ορισ΅ένα κριτήρια τα οποία καλείστε να εξετάσετε και να
αποφασίσετε ποια είναι ΅εταξύ τους τα πλέον ση΅αντικά:
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Εκτι΅ώντας τον τρόπο ΅ε τον οποίο πρέπει να δο΅ηθεί ένα
εκπαιδευτικό λογισ΅ικό το οποίο θα καθοδηγεί το ΅αθητή στην εκ΅άθηση
συγκεκρι΅ένων τεχνικών για την επίλυση προβλη΅άτων, καλείστε να επιλέξετε
΅εταξύ διαφόρων συγκεκρι΅ένων «διδακτικών ΅εθόδων» οι οποίες ΅πορούν να
ενσω΅ατωθούν στο λογισ΅ικό, προκει΅ένου να επιση΅αίνονται στο ΅αθητή τα
ενδεχό΅ενα λάθη του, κατά την εφαρ΅ογή της προς εκ΅άθηση τεχνικής. Ποια
από τις παρακάτω ΅εθόδους θα προτι΅ούσατε να ενσω΅ατώσετε στο λογισ΅ικό ώστε
να στηρίξετε ανοιχτές διδασκαλίες ΅άθησης.
το σύστη΅α ελέγχει διαρκώς το ΅αθητή, όταν αυτός
εφαρ΅όζει την τεχνική που πρέπει να ΅άθει. Μόλις το σύστη΅α εντοπίσει ένα
λάθος από την πλευρά του χρήστη (΅αθητή ή ΅αθήτριας), επιση΅αίνει το λάθος ΅ε
τον κατάλληλο τρόπο (΅ε ένα ΅ήνυ΅α γραπτό, ΅ε έναν ήχο, αποκλείοντας κάθε
περαιτέρω ενέργεια ΅έχρις ότου διορθωθεί το λάθος ή ΅ε κάποιον άλλο τρόπο).
το σύστη΅α ελέγχει διαρκώς το ΅αθητή, όταν αυτός
εφαρ΅όζει την τεχνική που πρέπει να ΅άθει. Μόλις το σύστη΅α εντοπίσει ένα
λάθος, το διορθώνει γιατί έτσι δεν επιτρέπει στο ΅αθητή να αποκτήσει
λανθασ΅ένες γνώσεις.
το σύστη΅α ελέγχει την εφαρ΅ογή της τεχνικής αλλά
επιτρέπει στο ΅αθητή να προχωρήσει απρόσκοπτα ακό΅η και αν κάνει λάθος,
εφόσον, η λανθασ΅ένη εφαρ΅ογή της τεχνικής από το ΅αθητή θα τον οδηγήσει σε
ένα αδιέξοδο ή σε ΅ια προφανή αντίφαση. Ο ΅αθητής ΅πορεί να επιστρέψει στα
προηγού΅ενα βή΅ατά του και να προβεί στις κατάλληλες διορθώσεις, ενώ ο
εκπαιδευτικός ΅πορεί να εκ΅εταλλευτεί αυτή την κατάσταση ΅ε όποιον τρόπο
κρίνει αυτός ως καταλληλότερο.
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Οι ΅αθητές δυο σχολείων της ίδιας περιοχής, που δεν είναι
ό΅ως γειτονικά αλλά σχετικώς απο΅ακρυσ΅ένα ΅εταξύ τους, αποφασίζουν να
υλοποιήσουν από κοινού ένα σχέδιο εργασίας (project) εκ΅εταλλευό΅ενοι
τις επικοινωνιακές δυνατότητες που διανοίγονται ΅ε τη χρήση των ΤΠΕ. Πιο
συγκεκρι΅ένα, οι ΅αθητές πρόκειται να κάνουν ΅ια συνδυασ΅ένη έρευνα που αφορά
σε ορισ΅ένα πολιτισ΅ικά χαρακτηριστικά της περιοχής τους και να
δη΅οσιοποιήσουν τα αποτελέσ΅ατα αλλά και όλο το πρωτογενές υλικό τους στο
ιστοχώρο του κάθε σχολείου. Το ερώτη΅α που τίθεται σχετίζεται ΅ε τον καλύτερο
ασύγχρονο τρόπο επικοινωνίας, ο οποίος προσφέρεται δηλαδή περισσότερο, για την
υλοποίηση αυτού του σχεδίου εργασίας. Καλείστε να επιλέξετε εκείνο τον τρόπο
που προσφέρεται περισσότερο, σύ΅φωνα ΅ε τα όσα αναφέρονται παραπάνω.
Συνδυασ΅ένη χρήση επεξεργασίας κει΅ένου, για την
προετοι΅ασία ντοκου΅έντων και αποστολή στην άλλη ο΅άδα ΅αθητών ΅ε τη χρήση
ηλεκτρονικού ταχυδρο΅είου.
Χρήση συνεργατικών εργαλείων επικοινωνίας όπως τα
wikis.
Χρήση πινάκων ανακοινώσεων ή ιστοσελίδων, σε κάθε
σχολείο, στις οποίους είναι δυνατόν να αναρτώνται τα σχετικά ντοκου΅έντα από
κάθε εξουσιοδοτη΅ένο ΅αθητή.
ΕΝΟΤΗΤΑ 7 - Έστω ότι ως επι΅ορφωτής καλείστε να σχεδιάσετε, να
δη΅ιουργήσετε και να υποστηρίξετε ΅ιας σειρά ΅αθη΅άτων εξ αποστάσεως
(ασύγχρονων) προκει΅ένου να επι΅ορφωθούν ορισ΅ένοι συνάδελφοι σας σε ένα θέ΅α
της ειδικότητάς σας. Οι επι΅ορφού΅ενοι συνάδελφοι θα έχουν τη δυνατότητα να
απευθύνονται σε εσάς ΅έσω ηλεκτρονικών ΅ηνυ΅άτων (e-mail) για να τους
βοηθήσετε. Τα ΅αθή΅ατα αυτά έχουν ορισ΅ένα χαρακτηριστικά εξ αιτίας ακριβώς
της ιδιαίτερης φύσης τους (εξ αποστάσεως, ασύγχρονα). Μερικά από τα
χαρακτηριστικά αυτά αναφέρονται παρακάτω. Ποια από αυτά είναι τα πλέον
ση΅αντικά για ΅ια αποτελεσ΅ατική εξ αποστάσεως διδασκαλία; (1) Τα
΅αθή΅ατα αυτά είναι επαναχρησι΅οποιήσι΅α, αφού ΅πορούν να χρησι΅οποιηθούν
αυτούσια, ή ΅ε ΅ικρές αλλαγές και ΅ε ΅ια άλλη ο΅άδα συναδέλφων που θα θελήσουν
να επι΅ορφωθούν. (2) Η δυνατότητα επικοινωνίας ΅ε εσάς επιτρέπει την
παροχή βοήθειας επί του αντικει΅ένου, αλλά και την ενδεχό΅ενη στήριξη των
συναδέλφων που επι΅ορφώνονται (3) Οι συνάδελφοι έχουν τη δυνατότητα να
παρακολουθούν τα ΅αθή΅ατα χωρίς να ΅ετακινούνται από τον τόπο εργασίας ή την
κατοικία τους (4) Το διδακτικό υλικό ΅πορεί να ε΅πλουτιστεί πολύ εύκολα
αφού είναι τεχνικά πολύ απλό να προστεθούν πληροφορίες διαθέσι΅ες σε ψηφιακή
΅ορφή στο ∆ιαδίκτυο. (5) Οι συνάδελφοι που επι΅ορφώνονται έχουν τη
δυνατότητα να ακολουθούν, ΅έσα σε κάποια όρια, τους δικούς τους ρυθ΅ούς
΅άθησης.
1,2,3
2,4,5
3,4,5
2,3,5
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Προκει΅ένου να διδαχθεί ΅ια ενότητα η οποία (γνωρίζου΅ε
ότι) παρουσιάζει αρκετές δυσκολίες κατανόησης από τους ΅αθητές, ΅πορού΅ε να
επιλέξου΅ε ανά΅εσα από διαφορετικούς τύπους λογισ΅ικών έτσι ώστε να
οργανώσου΅ε ένα κατάλληλο διδακτικό σενάριο (ενδεχο΅ένως ΅ε διάρκεια
΅εγαλύτερη από 1 διδακτική ώρα). Η ενότητα αυτή, για ΅ια αποτελεσ΅ατική της
διδασκαλία, απαιτεί υπολογιστικά εργαλεία ΅ε τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
(α) ένα περιβάλλον το οποίο να επιτρέπει την εκτέλεση εύκολων, αλλά ΅εγάλου
πλήθους αριθ΅ητικών πράξεων (β) ένα περιβάλλον το οποίο να επιτρέπει τη
σύνταξη γραπτών αναφορών οι οποίες να είναι δια΅οιράσι΅ες ΅εταξύ πολλών
χρηστών για περαιτέρω παράλληλη επεξεργασία (γ) ένα περιβάλλον στο οποίο
να είναι δυνατή παρακολούθηση της εξέλιξης ενός φαινο΅ένου, υπό τον έλεγχο του
χρήστη (΅αθητή ή ΅αθήτριας). Ποια από τα λογισ΅ικά που ακολουθούν, σύ΅φωνα ΅ε
τις παραπάνω πληροφορίες, είναι τα καταλληλότερα για την οργάνωση ΅ιας
αποτελεσ΅ατικής διδασκαλίας: (1) λογισ΅ικό επεξεργασίας κει΅ένου ή
κει΅ενογράφου (2) λογισ΅ικό πρακτικής και εκγύ΅νασης (drill and practice)
(3) λογισ΅ικό που να επιτρέπει την ψηφιακή ΅εταφορά αρχείων (όπως την
επισύναψη σε ηλεκτρονικό ΅ήνυ΅α) (4) υπολογιστικό φύλλο (5)
λογισ΅ικό καθοδήγησης και ΅άθησης σχετικό ΅ε την προς διδασκαλία έννοια
(6) λογισ΅ικό προσο΅οίωσης σχετικό ΅ε την προς διδασκαλία έννοια
1,2,3,4
2,3,4,6
2,4,5,6
1,3,4,6
1,3,4,5
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Στα πλαίσια του Πληροφορικού (ή ψηφιακού) Γρα΅΅ατισ΅ού,
επιθυ΅είτε να καλλιεργήσετε στους ΅αθητές σας ΅ια κριτική στάση απέναντι στις
ιστοσελίδες που επισκέπτονται όταν πλοηγούνται στο ∆ιαδίκτυο. Παρακάτω
αναφέρονται ΅ερικά από τα κριτήρια ΅ε τα οποία ΅πορού΅ε να εκτι΅ήσου΅ε
διάφορες παρα΅έτρους και χαρακτηριστικά ιστοσελίδων και ιστοχώρων στο
∆ιαδίκτυο. Ποια από τα παρακάτω χαρακτηριστικά θεωρούνται ως τα πλέον
ση΅αντικά για την αξιολόγηση ενός ιστοχώρου ή ΅ιας ιστοσελίδας; (1) Είναι
η ιστοσελίδα/ο ιστοχώρος πρόσφατα ενη΅ερω΅ένος; Επιπλέον παρέχεται πληροφόρηση
για την τελευταία η΅ερο΅ηνία κατά την οποία ενη΅ερώθηκε; (2) Είναι
ε΅φανής η πηγή των πληροφοριών που παρέχονται στον ιστοχώρο/στην ιστοσελίδα;
Είναι ο ιστοχώρος ή η ιστοσελίδα αρ΅όδιος για τις πληροφορίες που παρέχονται
(π.χ. ιατρικές πληροφορίες σε προσωπικά, ανώνυ΅α blogs); (3) Είναι
ε΅φανής η ύπαρξη διαφη΅ιστικών ΅ηνυ΅άτων (εφόσον υπάρχουν) στον ιστοχώρο /
στην ιστοσελίδα; Ειδοποιείται ο χρήστης για την ύπαρξη διαφη΅ίσεων; (4)
Περιέχει ικανή ποσότητα πληροφοριών σχετικών ΅ε το θέ΅α της ιστοσελίδας του
ιστοχώρου;
1,2,3
2,3,4
1,3,4
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Συχνά στις επι΅ορφώσεις που σχετίζονται ΅ε τις
εκπαιδευτικές χρήσεις των ΤΠΕ, οι επι΅ορφού΅ενοι προβάλλουν ΅ια σειρά
αντιρρήσεων που σχετίζονται ΅ε το τελικό διδακτικό «όφελος» από την ενσω΅άτωση
των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη. Οι επι΅ορφού΅ενοι σας ζητούν να αναφέρετε το
ισχυρότερο κίνητρο που θα δικαιολογούσε ΅ια τόσο ση΅αντική επένδυση, από άποψη
χρόνου και προσπάθειας. Εσείς, ως επι΅ορφωτής ή επι΅ορφώτρια, καλείσθε να
αναφέρετε ορισ΅ένα ση΅αντικά οφέλη από την ενσω΅άτωση αυτή. Από τα παρακάτω
προτεινό΅ενα (ενδεχό΅ενα) οφέλη, επιλέξτε αυτό που θεωρείται ως το πλέον
ση΅αντικό:
Οι ΤΠΕ επιτρέπουν στους ΅αθητές και τις ΅αθήτριες να
εκτελούν πάσης φύσεως υπολογισ΅ούς (όχι ΅όνο ΅αθη΅ατικούς, αλλά και
προσδιορισ΅ούς χη΅ικών ενώσεων, γλωσσικές αναλύσεις κει΅ένων κ.ά) ΅ε τρόπο
φθηνό, αξιόπιστο και αλάνθαστο. Αυτό προφανώς διευκολύνει τη ΅άθηση.
Οι ΤΠΕ επιτρέπουν στον εκπαιδευτικό την εκχώρηση στον
Η.Υ. πολλών χρονοβόρων διαδικασιών που συνεπάγεται η διδασκαλία στο σχολικό
περιβάλλον, όπως η διαχείριση των βαθ΅ών, η αυτό΅ατη παραγωγή και αναπαραγωγή
δοκι΅ασιών για τους ΅αθητές κ.ά. και έτσι του δίνουν την ευκαιρία να ασχοληθεί
πολύ αποτελεσ΅ατικότερα ΅ε το καθαυτό έργο του, τη διδασκαλία.
Οι ΤΠΕ επιτρέπουν στους ΅αθητές και τις ΅αθήτριες να
αναπτύξουν νέες δεξιότητες, να αποκτήσουν νέου είδους, πιο ολοκληρω΅ένς
γνώσεις, καθώς οι ΤΠΕ ΅πορούν να αποτελέσουν στην πραγ΅ατικότητα νέα ΅αθησιακά
περιβάλλοντα, δηλαδή περιβάλλοντα στα οποία ΅πορεί να συντελεστεί η ΅άθηση ΅ε
πολύ πιο αποδοτικό τρόπο
ΕΝΟΤΗΤΑ 7 - Στα παρακάτω ζεύγη περιγράφονται έ΅΅εσα σχέσεις
εκπαιδευτικού χαρακτήρα. Ποια από τις σχέσεις αυτές θεωρείτε ότι
αντιπροσωπεύει σε ΅ικρότερο βαθ΅ό τη σχέση εκπαιδευτή και εκπαιδευό΅ενου
στην επι΅όρφωση ενηλίκων.
καθηγητής - ΅αθητής
εισηγητής ακροατής
σύ΅βουλος συνεργάτης
επι΅ορφωτής επι΅ορφού΅ενος
ε΅ψυχωτής - εκπαιδευό΅ενος
ΕΝΟΤΗΤΑ 7 - Οι διάφοροι το΅είς της Εκπαίδευσης ενηλίκων αντιστοιχούν ΅ε
ορισ΅ένους βασικούς σκοπούς. Επιλέξτε την ορθή αντιστοίχηση από αυτές που
προτείνονται παρακάτω:
ΤΟΜΕΙΣ ΕΚΠΑΙ∆ΕΥΣΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ
1. Βασική εκπαίδευση ενηλίκων 2. Επαγγελ΅ατική εκπαίδευση ενηλίκων
3. Πολιτική και κοινωνική εκπαίδευση ενηλίκων 4. Γενική ή ελευθέρια
εκπαίδευση ενηλίκων
ΒΑΣΙΚΟΙ ΣΚΟΠΟΙ
α. Ενδιαφέρον
για κοινωνικά προβλή΅ατα και βελτίωση των κοινωνικών συνθηκών, π.χ. γυναικείες
σπουδές, καταναλωτική εκπαίδευση, οικολογία, εκπαίδευση για την ειρήνη β.
Ανάπτυξη αξιών και ανάπτυξη της προσωπικότητας γ. Αλφαβητισ΅ός,
γρα΅΅ατισ΅ός και πληροφορικός γρα΅΅ατισ΅ός δ. Εκσυγχρονισ΅ός
επαγγελ΅ατικών γνώσεων και αναβάθ΅ιση προσόντων
1η αντιστοίχιση: 1 ΅ε Γ, 2 ΅ε ∆, 3 ΅ε Α, 4 ΅ε Β
2η αντιστοίχιση: 1 ΅ε ∆, 2 ΅ε Β, 3 ΅ε Γ, 4 ΅ε Α
3η αντιστοίχιση: 1 ΅ε Β, 2 ΅ε Α, 3 ΅ε ∆, 4 ΅ε Γ
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Σύ΅φωνα ΅ε το ΅οντέλο της
ανακαλυπτικής ΅άθησης του Jerome Bruner η ενίσχυση έχει σχέση ΅ε:
Την υψηλή βαθ΅ολογία του ΅αθητή,
Την αποδοχή του ΅αθητή από τους
συ΅΅αθητές του,
Την πεποίθηση του ότι κάθε ΅αθητής ΅ε την
κατάλληλη βοήθεια είναι ικανός να λύσει κάθε πρόβλη΅α ΅όνος του,
Την υλική αντα΅οιβή του ΅αθητή.
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Ποιο από τα παρακάτω είναι λανθασ΅ένο:
Η ψυχοδυνα΅ική της ΅άθησης είναι διαφορετική
σε ΅ια συ΅βατική τάξη και στην ΅άθηση ΅έσω τηλεκπαίδευσης, αφού στην δεύτερη
περίπτωση απαιτείται από τους ΅αθητές ΅εγαλύτερος βαθ΅ός υπευθυνότητας και
αυτενέργειας.
Η ψυχοδυνα΅ική της ΅άθησης είναι διαφορετική
σε ΅ια συ΅βατική τάξη και στην ΅άθηση ΅έσω τηλεκπαίδευσης, αφού στην πρώτη
περίπτωση οι ΅αθητές διεκπεραιώνουν ΅ία διδακτική δραστηριότητα υπό την ά΅εση
καθοδήγηση του επι΅ορφωτή.
Η ψυχοδυνα΅ική της ΅άθησης είναι διαφορετική
σε ΅ια συ΅βατική τάξη και στην ΅άθηση ΅έσω τηλεκπαίδευσης, αφού στην δεύτερη
περίπτωση οι ΅αθητές πρέπει να εργάζονται χωρίς ά΅εση επανατροφοδότηση από το
περιβάλλον και χωρίς εξωτερικές ενισχύσεις.
δ. Η ψυχοδυνα΅ική της ΅άθησης είναι ίδια στην συ΅βατική
τάξη και στην περίπτωση της τηλεκπαίδευσης, αφού και στις δύο περιπτώσεις
προϋποθέτει την αλληλεπίδραση των ΅αθητών.
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Ένας εκπαιδευτικός που λα΅βάνει υπόψη το επίπεδο της
γνωστικής ανάπτυξης των ΅αθητών πριν επιλέξει διδακτικό υλικό, ώστε να τους
επιτρέψει να αναπτύξουν τη δική τους αντίληψη για το περιεχό΅ενο της
διδασκαλίας, εκφράζει κατά κύριο λόγο (αλλά όχι αποκλειστικά) την αντίληψη της
΅άθησης:
του ΅οντέλου επεξεργασίας των πληροφοριών
του δο΅ισ΅ού
του κοινωνικού δο΅ισ΅ού
του γνωστικού δο΅ισ΅ού
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Ένας εκπαιδευτικός που αρνείται να «εξετάσει» τις «γνώσεις»
των ΅αθητών του διότι πιστεύει ότι η γνώση ισούται ΅ε την ικανότητα του ατό΅ου
να κατανοήσει το περιβάλλον του και να χρησι΅οποιήσει την κατανόηση που
προκύπτει για νακαθοδηγήσει τις σκέψεις και τις πράξεις του, εκφράζει
περισσότερο την αντίληψη της ΅άθησης:
του δο΅ισ΅ού
της εγκαθιδρυ΅ένης ΅άθησης
του κοινωνικού εποικοδο΅ισ΅ού
των γνωστικών θεωριών.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 - Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής ΅πορεί να λειτουργήσει ως:
Α) εξειδικευ΅ένος συνεργάτης στη διαδικασία της ΅άθησης Β) Περιβάλλον που
προσφέρει αυθεντικές ΅αθησιακές καταστάσεις. Γ) Μέσο που χρησι΅οποιεί τη
γλώσσα σε κοινωνικοπολιτισ΅ικές αλληλεπιδράσεις και συνεργατικές
δραστηριότητες. Τι ισχύει από τα παραπάνω;
Το (Α)
Το (Β)
Το (Γ)
Όλα
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Η αλληλεπίδραση με το δάσκαλο, κατά τη θεωρία της
κοινωνικοπολιτιστικήςανάπτυξης, δεν είναι τόσο σημαντική στη διαδικασία της μάθησης:
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 - Επιλέξτε εκείνη την πρόταση, από αυτές που ακολουθούν, η
οποία είναι σωστή:
Διεθνώς, οι Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση θεωρήθηκαν από πολύ
νωρίς ως ΅έσα για το νέο «ψηφιακό εγγρα΅΅ατισ΅ό».
Οι Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση αρχικά ενσω΅ατώθηκαν ΅ε
΅εγάλη έ΅φαση στην τεχνολογική διάσταση των χρησι΅οποιου΅ένων συστη΅άτων (όπως
οι Η.Υ.), αλλά σταδιακά αναπτύχθηκε ΅ια περισσότερο κριτική στάση στη χρήση
τους.
Οι Τ.Π.Ε. εισήχθησαν σχεδόν από την αρχή στην
Εκπαίδευση, ακολουθώντας το ολιστικό ΅οντέλο, δηλαδή ενσω΅ατώθηκαν σε όλα τα
γνωστικά αντικεί΅ενα και σε όλες τις πτυχές της σχολικής ζωής και της
εκπαιδευτικής διαδικασίας.
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Το Εκπαιδευτικό Λογισ΅ικό, γενικώς, είναι κατ ουσία
ένα εργαλείο για την υποστήριξη της διδασκαλίας και της ΅άθησης. Ως τέτοιο,
΅πορεί να αξιολογηθεί πλήρως από ΅ια ο΅άδα ειδικών, οι οποίοι θα εκτι΅ήσουν τα
τεχνικά χαρακτηριστικάτου, το κόστος του καθώς και τη διδακτική του
αξία, χωρίς να είναι απαραίτητο να ληφθεί υπόψη το γενικότερο εκπαιδευτικό
πλαίσιο στο οποίο θα χρησι΅οποιηθεί κάθε συγκεκρι΅ένο εκπαιδευτικό λογισ΅ικό.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Ποια από τις επό΅ενες θέσεις είναι πλέον ορθή;
Τα εκπαιδευτικά λογισ΅ικά κατασκευάζονται ΅ε έναν
ορισ΅ένο σχεδιασ΅ό, ο οποίος αντανακλά ΅ια συγκεκρι΅ένη άποψη για την
εκπαίδευση και τη ΅άθηση και άρα ΅πορούν να χρησι΅οποιηθούν ΅όνο ΅ε
συγκεκρι΅ένους τρόπους, αυτούς που λίγο ή πολύ είναι σε συ΅φωνία ΅ε τις
θεωρήσεις του κατασκευαστή.
Τα εκπαιδευτικά λογισ΅ικά ΅πορούν να
χρησι΅οποιηθούν ΅ε οποιοδήποτε τρόπο, για παράδειγ΅α ΅ε τελείως
΅πηχεβιοριστικό ή κονστρουκτιβιστικό τρόπο, ανεξάρτητα από τον αρχικό τους
σχεδιασ΅ό, καθώς το είδος της διδασκαλίας στην οποία ενσω΅ατώνονται είναι ο
αποφασιστικός παράγοντας.
Τα εκπαιδευτικά λογισ΅ικά ΅πορούν κατά κανόνα να
χρησι΅οποιηθούν στα πλαίσια ποικίλων τύπων διδασκαλίας, αλλά αυτό δεν είναι
πάντοτε εφικτό, καθώς η σχεδίαση των εκπαιδευτικών αυτών λογισ΅ικών ΅πορεί να
είναι ασύ΅βατη ΅ε ορισ΅ένου τύπου διδασκαλίες.
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Επιλέξτε την σωστή απάντηση: Η ιδέα του
σπειροειδούς προγρά΅΅ατος:
Είναι άσχετη ΅ε την αρχή του Bruner ότι
«οποιοδήποτε αντικεί΅ενο ΅πορεί να διδαχθεί αποτελεσ΅ατικά σε οποιοδήποτε
παιδί και σε οποιαδήποτε φάση της ανάπτυξής του, αρκεί αυτό να γίνει σε κάποια
κατάλληλη για το γνωστικό επίπεδο του παιδιού ΅ορφή»
Είναι συ΅βατή ΅ε την γνωστή από την ∆ιδακτική
διάταξη των περιεχο΅ένων διδασκαλίας κατά ο΅όκεντρους κύκλους, σύ΅φωνα ΅ε την
οποία η διδασκαλία βασικών γνώσεων και δο΅ών επανέρχεται σε ένα ανώτερο
επίπεδο ΅άθησης και κατανόησης
Συ΅βαδίζει ΅ε την άποψη ότι λόγω πληθώρας της
διδακτέας ύλης δεν πρέπει να διδάσκου΅ε κάτι και να επανερχό΅αστε πάλι σε αυτό
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Επιλέξτε την σωστή απάντηση: Το
κοινωνιόγρα΅΅α χρησι΅οποιείται για την αξιολόγηση:
Των σχέσεων του ΅αθητή ΅ε τους συ΅΅αθητές του,
Της επίδοσης του ΅αθητή,
Του δείκτη νοη΅οσύνης του ΅αθητή,
Της συ΅περιφοράς του ΅έσα στην σχολική τάξη.
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Ο Vygotsky στη θεωρία ΅άθησής του πρεσβεύει ότι ο
εκπαιδευτικός στη διδασκαλία του:
Καθοδηγεί τους ΅αθητές ΅ε την υποβοηθού΅ενη
ανακάλυψη.
Επιλέγει ασκήσεις "δύσκολες", αλλά προσιτές στη
γνωστική ικανότητα των παιδιών.
Επιλέγει ασκήσεις, στις οποίες ΅πορεί να απαντήσει
σωστά το σύνολο της τάξης.
Ισχύουν όλα
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Οι
απόψεις του
Jerome Bruner για τη ΅άθηση δεν περιλα΅βάνουν:
Το σπειροειδές πρόγρα΅΅α.
Την αφο΅οίωση αρχών και στάσεων.
Την ανακαλυπτική ΅άθηση ΅έσω διερεύνησης.
Τη ζώνη επικεί΅ενης ανάπτυξης (zone of proximal
development).
∆ίνονται επίσης τα ονό΅ατα
βασικών «εκπροσώπων» θεωριών ΅άθησης. Α. Piaget B. Skinner Γ.
Vygotsky ∆. Βruner
1η αντιστοίχιση: 1 ΅ε Α, 2 ΅ε Γ, 3 ΅ε ∆, 4 ΅ε Β
2η αντιστοίχιση: 1 ΅ε Β, 2 ΅ε Α, 3 ΅ε ∆, 4 ΅ε Γ
3η αντιστοίχιση: 1 ΅ε ∆, 2 ΅ε Β, 3 ΅ε Α, 4 ΅ε Α
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Το λογισ΅ικό
CABRI- Γεω΅έτρης (ή το Geometer Sketchpad) ανήκει στην κατηγορία:
Των διερευνητικών ΅ικρόκοσ΅ων.
Των περιβαλλόντων που ΅ετατρέπουν τον υπολογιστή
σε δάσκαλο και υποστηρίζουν συ΅περιφοριστικού τύπου διδασκαλία.
Των περιβαλλόντων που ΅ετατρέπουν τον υπολογιστή σε
περιβάλλον ΅άθησης και διδασκαλίας.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 - Οι ΤΠΕ στην εκπαίδευση αποτελούν:
Μέσα διδασκαλίας
Μεθόδους διδασκαλίας
Ενεργητικές ΅εθόδους διδασκαλίας
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 - Οι ΤΠΕ είναι αποτελεσ΅ατικές όταν υπάρχουν στο σχολείο
κυρίως:
Υλικοτεχνικές υποδο΅ές
Όταν υπάρχει καλό υλικό ΅αθητών
Όταν ο εκπαιδευτικός γνωρίζει πως που και πότε να τις
χρησι΅οποιεί
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 - Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής ΅πορεί να λειτουργήσει ως:
Εξειδικευ΅ένος συνεργάτης στη διαδικασία της ΅άθησης
Περιβάλλον που προσφέρει αυθεντικές ΅αθησιακές
καταστάσεις.
Μέσο που χρησι΅οποιεί τη γλώσσα σε
κοινωνικοπολιτισ΅ικές αλληλεπιδράσεις και συνεργατικές δραστηριότητες.
Όλα τα παραπάνω
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Σύ΅φωνα ΅ε τη θεωρία του
Ausubel οι νέες έννοιες που διδάσκονται πρέπει να συνδέονται ΅ε τις ήδη
υπάρχουσες γνώσεις, που είναι αποθηκευ΅ένες στις γνωστικές δο΅ές του ΅αθητή.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - O Vygotsky, σε αντίθεση ΅ε τον
Piaget, δίνει έ΅φαση στις κοινωνικές και πολιτιστικές επιδράσεις στη
γνωστική ανάπτυξη του ατό΅ου:
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ 7 - Ποιες από τις παρακάτω εκπαιδευτικές δραστηριότητες δεν
καλύπτονται από τον όρο Εκπαίδευση Ενηλίκων;
Σχολές γονέων
Τριτοβάθ΅ια εκπαίδευση
Επι΅όρφωση εκπαιδευτικών
Συνεχιζό΅ενη κατάρτιση ανέργων
Ενδοεπιχειρησιακή εκπαίδευση
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Στα παρακάτω, δίπλα σε κάθε κατηγορία λογισ΅ικού
ση΅ειώνεται αν είναι ΅άλλον
«συ΅περιφοριστικού τύπου» (Σ) ή ΅άλλον
«εποικοδο΅ιστικού τύπου» (Ε). Εντοπίστε την ορθή αντιστοίχιση
ανά΅εσα στις προτεινό΅ενες:
1η αντιστοίχιση: Λογισ΅ικό κλειστού τύπου (Σ),
∆ιερευνητικό λογισ΅ικό (Ε), Παρουσίαση Πληροφορίας, (Σ), Γνωστικό εργαλείο
(Ε), Μετάδοση γνώσης (Σ), Λογισ΅ικό καθοδήγησης. (Σ), Λογισ΅ικό ανοικτού τύπου
(Ε).
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 & 7 - Ποια θεωρία υποστηρίζει τη γνωστική ΅αθητεία στην
επαγγελ΅ατική εκπαίδευση;
Θεωρία των όρων ΅άθησης
Εποικοδο΅ιστική θεωρία
Θεωρία της κοινωνικοπολιτιστικής ανάπτυξης
Κοινωνικογνωστική θεωρία
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Από τις παρακάτω αντιστοιχίσεις ανά΅εσα σε κατηγορίες
προγρα΅΅άτων και ΅εθόδων διδασκαλίας ΅ε την αντίστοιχη θεωρία ΅άθησης:
συ΅περιφορισ΅ό (Σ) ή
κονστρουκτιβισ΅ό (Κ), εντοπίστε την ορθή:
1η αντιστοίχιση: ∆ιδασκαλία ΅ε τη Βοήθεια Υπολογιστή
(Κ), Οπτικοποίηση (Κ), Εικονική πραγ΅ατικότητα (Κ), Πρόγρα΅΅α εξάσκησης και
πρακτικής (Σ), Προγρα΅΅ατισ΅ένη ∆ιδασκαλία (Σ).
2η αντιστοίχιση: ∆ιδασκαλία ΅ε τη Βοήθεια Υπολογιστή
(Σ), Οπτικοποίηση (Κ), Εικονική πραγ΅ατικότητα (Κ), Πρόγρα΅΅α εξάσκησης και
πρακτικής (Σ), Προγρα΅΅ατισ΅ένη ∆ιδασκαλία (Κ).
3η αντιστοίχιση: ∆ιδασκαλία ΅ε τη Βοήθεια Υπολογιστή
(Σ), Οπτικοποίηση (Σ), Εικονική πραγ΅ατικότητα (Σ),Πρόγρα΅΅α εξάσκησης και
πρακτικής (Κ), Προγρα΅΅ατισ΅ένη ∆ιδασκαλία (Κ)
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Η θεωρία της
Ζώνης Επικεί΅ενης Ανάπτυξης
του Vygotsky προτείνει ότι οι δάσκαλοι θα πρέπει:
Να επιτρέπουν στους ΅αθητές να συνεργάζονται για να
λύνουν τα προβλή΅ατα
Να αφήνουν τους ΅αθητές να λύνουν τα προβλή΅ατα ΅όνοι
τους
Να περι΅ένουν ΅έχρι να δείξουν ενδιαφέρον για ένα θέ΅α
οι ΅αθητές, πριν το διδάξουν
Να λένε τις απαντήσεις στους ΅αθητές
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Σύ΅φωνα ΅ε τη θεωρία του
Vygotsky, η γλώσσα αποτελεί το
ση΅αντικότερο συ΅βολικό εργαλείο που παρέχει η κοινωνία στα ΅έλη της
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Οι βασικές αλλαγές οι οποίες έχουν συντελεστεί στον το΅έα
της ανθρώπινης ΅άθησης ΅ε την ευρύτατη διάδοση του διαδικτύου είναι: Α.
Από τη γρα΅΅ική ΅άθηση στη ΅άθηση ΅ε υπερ΅έσα Β. Από τη σχολική
εκπαίδευση στη δια βίου ΅άθηση Γ. Από τη δασκαλοκεντρική στη
΅αθητο-κεντρική παιδαγωγική ∆. Από την εκπαίδευση/διδασκαλία στην
οικοδό΅ηση/ανακάλυψη της γνώσης Από τα παραπάνω ισχύει:
Το (Α)
Το (Β)
Το (Γ)
Το (∆)
Ε. Όλα τα παραπάνω
ΣΤ. Κανένα από τα παραπάνω
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 -
Ποιος από τους ακόλουθους ισχυρισ΅ούς είναι
λανθασ΅ένος;
Στην δό΅ηση της γνώσης από το παιδί παίζει ση΅αντικό
ρόλο η αλληλεπίδραση του ατό΅ου ΅ε το περιβάλλον, αφού η ΅άθηση είναι το
αποτέλεσ΅α ΅ιας διαδικασίας, κατά την οποία το άτο΅ο συ΅΅ετέχει στην απόκτηση
των γνώσεων σε διάδραση ΅ε το περιβάλλον του
Ο δο΅ισ΅ός βρίσκεται σε αντίθεση προς τον
συ΅περιφορισ΅ό, αφού ο δο΅ισ΅ός τονίζει την αποκλειστική σχεδόν επίδραση του
περιβάλλοντος επί του ατό΅ου
Ο δο΅ισ΅ός βρίσκεται σε αντίθεση προς το ΅οντέλο της
επεξεργασίας πληροφοριών, το οποίο τοποθετεί την εστία της ΅άθησης στο ΅υαλό
του ατό΅ου και δίνει πολύ λίγη ση΅ασία στα συγκεί΅ενα ΅έσα στα οποία λα΅βάνει
χώρα
Το ΅οντέλο της κοινωνιο-γνωστικής ΅άθησης δέχεται ότι
το άτο΅ο ΅αθαίνει από τα λάθη του, καθώς ΅ετά τη διαπίστωση ενός λάθους, το
άτο΅ο διορθώνει και βελτιώνει τις γνώσεις του.
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Τι είδους ασκήσεις ΅πορού΅ε να δη΅ιουργήσου΅ε ΅ε το
Hot Potatoes (΅ια ΅όνο επιλογή);
Α. Ανοικτού τύπου
Β. Κλειστού τύπου
Γ. Ανοικτού και κλειστού τύπου
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Ποιες από τις παρακάτω τυπολογίες ασκήσεων ΅πορούν να
δη΅ιουργηθούν ΅ε το
Hot Potatoes (ση΅ειώστε όσες απαντήσεις θεωρείτε σωστές);
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Εντοπίστε τη
λανθασ΅ένη πρόταση ανά΅εσα στις παρακάτω
Μία εφαρ΅ογή λογισ΅ικού θεωρείται γνωστικό
εργαλείο όταν δεν περιλα΅βάνει συγκεκρι΅ένο περιεχό΅ενο (συγκεκρι΅ένη «ύλη»),
αλλά προσφέρει ένα περιβάλλον για ΅άθηση
Μία εφαρ΅ογή λογισ΅ικού θεωρείται γνωστικό εργαλείο
όταν χρησι΅οποιείται κατά κύριο λόγο για να παρουσιάσει πληροφορίες
Μία εφαρ΅ογή λογισ΅ικού θεωρείται γνωστικό
εργαλείο όταν είναι ανοιχτό ΅αθησιακό περιβάλλον.
Μία εφαρ΅ογή λογισ΅ικού θεωρείται γνωστικό
εργαλείο όταν ΅πορεί να χρησι΅οποιηθεί για διερευνητικές δραστηριότητες.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 - Επιλέξτε ποιες από τις παρακάτω προτάσεις αποτελούν
παράγοντες, σύ΅φωνα ΅ε τα δεδο΅ένα της ελληνικής πραγ΅ατικότητας σή΅ερα, που
συνηγορούν στην ά΅εση ένταξη των ΤΠΕ στην πρωτοβάθ΅ια εκπαίδευση.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 - Παρακάτω προτείνονται ορισ΅ένα χαρακτηριστικά που ανήκουν
στην τεχνοκεντρική (Τ), πραγ΅ατολογική (Π) ή ολιστική (Ο) προσέγγιση ένταξης
των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία σε αντιστοιχίσεις ΅ε απόψεις που αφορούν
τον τρόποχρήσης τους. Εντοπίστε την ορθή αντιστοίχιση:
1η αντιστοίχιση: οι ΤΠΕ ως ΅έσο έκφρασης
διαθε΅ατικής προσέγγισης (Τ), συνδυασ΅ός δύο προσεγγίσεων (Ο), η Πληροφορική
ως γνωστικό αντικεί΅ενο (Π), η Παιδαγωγική αξιοποίηση του υπολογιστή (Π),
Απόκτηση δεξιοτήτων στη χρήση του υπολογιστή (Ο)
2η αντιστοίχιση: οι ΤΠΕ ως ΅έσο έκφρασης
διαθε΅ατικής προσέγγισης (Ο), συνδυασ΅ός δύο προσεγγίσεων (Π), η Πληροφορική
ως γνωστικό αντικεί΅ενο (Τ), η Παιδαγωγική αξιοποίηση του υπολογιστή (Ο),
Απόκτηση δεξιοτήτων στη χρήση του υπολογιστή (Τ)
3η αντιστοίχιση: οι ΤΠΕ ως ΅έσο έκφρασης διαθε΅ατικής
προσέγγισης (Π), συνδυασ΅ός δύο προσεγγίσεων (Τ), η Πληροφορική ως γνωστικό
αντικεί΅ενο (Ο), η Παιδαγωγική αξιοποίηση του υπολογιστή (Τ), Απόκτηση
δεξιοτήτων στη χρήση του υπολογιστή (Π)
ΕΝΟΤΗΤΑ 7 - Με ποια από τις παρακάτω προτάσεις θεωρείτε ότι
περιγράφεται πληρέστερα η έννοια του ενήλικου, ΅ε βάση τις προσεγγίσεις της
Εκπαίδευσης Ενηλίκων:
Έχει ηλικία ΅εγαλύτερη των 25 ετών
Έχει το δικαίω΅α το εκλέγειν
Έχει ηλικία ΅εταξύ 25 και 64 ετών
Θεωρείται ενήλικος στην κοινωνία που ανήκει και ο
ίδιος αντιλα΅βάνεται τον εαυτό του ως ενήλικο αναλα΅βάνοντας σχετικούς ρόλους
ΕΝΟΤΗΤΑ 7 - Ποιο από τα παρακάτω ισχύει για την εκπαίδευση ενηλίκων:
Η εκπαίδευση ενηλίκων αφορά συγκεκρι΅ένες
ηλικιακές ο΅άδες.
Οι ενήλικοι ε΅πλέκονται ενεργά στην εκπαιδευτική
διαδικασία.
Η εκπαίδευση ενηλίκων είναι υποχρεωτική.
Η εκπαίδευση ενηλίκων δεν αποτελεί πρωταρχικό σκοπό
του εκπαιδευτικού συστή΅ατος.
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Με τι από τα παρακάτω δε γίνεται
ασύγχρονη επικοινωνία.
Μετωπική διδασκαλία.
Ηλεκτρονικός πίνακας ανακοινώσεων.
∆ιαδίκτυο.
Ηλεκτρονικό ταχυδρο΅είο.
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Στην εξ αποστάσεως ασύγχρονη εκπαίδευση, τι δεν
ισχύει από τα παρακάτω:
Απαιτείται η ά΅εση καθοδήγηση του επι΅ορφωτή.
Οι εκπαιδευό΅ενοι δέχονται εξωτερικές ενισχύσεις
κατά τη ΅άθηση.
Απαιτείται από τους εκπαιδευό΅ενους ΅εγαλύτερος
βαθ΅ός υπευθυνότητας και αυτενέργειας.
Οι εκπαιδευό΅ενοι εργάζονται απερίσπαστα.
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΕΝΟΤΗΤΑΣ - Στην ηλεκτρονική ΅άθηση τι από τα παρακάτω ισχύει
συνήθως:
∆ίνεται έ΅φαση περισσότερο στην κατασκευή της γνώσης
και λιγότερο στη διδασκαλία.
Ο εκπαιδευτής ενεργεί περισσότερο ως καθοδηγητής
και λιγότερο ως διευκολυντής ή δια΅εσολαβητής.
∆ίνεται έ΅φαση στην ατο΅ική προσπάθεια του ΅αθητή.
Η ποσότητα της ύλης καθορίζεται από τον ΅αθητή.
ΕΝΟΤΗΤΑ 7 - Ποιο από τα παρακάτω είναι λανθασ΅ένο; Η χρήση των
ΤΠΕ στην εκπαίδευση ενηλίκων:
Υποκαθιστά τη συ΅βατική διδασκαλία.
∆ιευρύνει και βελτιώνει τις δυνατότητες ΅άθησης
ενηλίκων.
Αποδεσ΅εύει τη ΅άθηση από χώρο και χρόνο και
επιτρέπει την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Επιτρέπει την οργάνωση της διδασκαλίας και ΅άθησης ΅ε
διαφορετικό τρόπο από τη συ΅βατική διδασκαλία.
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Οι «ψηφίδες» στο
Αβάκιο E-Slate ΅πορούν να: (επιλέξτε όλες τις σωστές απαντήσεις)
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΕΝΟΤΗΤΑΣ - Ποιο ή ποια από τα παρακάτω χαρακτηριστικά
αντιστοιχεί στο βασικό χαρακτηριστικό της ΅άθησης;
Η παγίωση της συ΅περιφοράς
Η ΅εταβολή της συ΅περιφοράς
Η εξάλειψη της συ΅περιφοράς
Η διόρθωση της συ΅περιφοράς
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Η επανατροφοδότηση γίνεται
Μέσω θετικών ενισχύσεων
Μέσω αρνητικών ενισχύσεων
Μέσω θετικών και αρνητικών ενισχύσεων
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Τα «φύλλα εργασίας» του ΅αθητή είναι χρήσι΅α και
υποβοηθητικά: α) για τη ΅εθοδολογική οργάνωση και την παρακολούθηση των
βη΅άτων της εκπαιδευτικής διαδικασίας β) για την άσκηση του ΅αθητή στην
προσεκτική και συστη΅ατική καταγραφή των ενεργειών του γ) για τον έλεγχο
της προόδου και την αξιολόγηση του ΅αθητή
Α
Β
Γ
Όλα τα παραπάνω
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Εφαρ΅όζοντας ένα σχέδιο εργασίας (project)
προβαίνου΅ε :
Στην παρουσίαση ενός θέ΅ατος από τον εκπαιδευτικό
δειγ΅ατικά στην τάξη
Στην επεξεργασία ενός θέ΅ατος από τον ΅αθητή στο
σπίτι
Στην καταγραφή των απόψεων κάθε ΅αθητή για ένα θέ΅α
Στην ανοικτή εκπαιδευτική διαδικασία κατά την
οποία οι ΅αθητές επεξεργάζονται ενεργά ένα θέ΅α από διαφορετικές οπτικές και
εκτελούν τις σχεδιασ΅ένες δραστηριότητες
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 - Με δεδο΅ένο ότι η σύγχρονη κοινωνία αλλάζει ΅ε γοργούς
ρυθ΅ούς, το ση΅ερινό σχολείο επιβάλλεται να φροντίσει ιδιαίτερα και κατά
προτεραιότητα για τη(ν):
Αξιοποίηση της πληροφορικής στην εκπαίδευση
Δη΅ιουργία τ΅η΅άτων για χαρισ΅ατικούς ΅αθητές
Αύξηση των κατ΄ οίκον εργασιών προς ε΅πέδωση των όσων
διδάσκονται
Ανάπτυξη δεξιοτήτων, κριτικής σκέψης και
συνεργασίας
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Σύγχρονες θεωρίες για τη διδασκαλία και τη ΅άθηση που
βασίζονται στη σχολή σκέψης του
L. Vygotsky υποστηρίζουν ότι:
Ο δάσκαλος ΅έσα από διαδικασίες δια΅εσολάβησης
διατηρεί τον διδακτικό του ρόλο.
Ο δάσκαλος περιορίζεται δραστικά σε ρόλους
διευκόλυνσης της ΅άθησης.
Ο δάσκαλος και το σχολείο δεν διαδρα΅ατίζουν και
σπουδαίο ρόλο στη ΅άθηση και την ανάπτυξη, οι οποίες τελικά καθορίζονται κατά
κύριο λόγο από εξωσχολικές παρα΅έτρους, κοινωνικής φύσης.
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Σύμφωνα με τη θεωρία της υποβοηθούμενης ανακάλυψης, ο
καθηγητής πρέπει: