Η σωστή απάντηση κάθε ερώτησης μπορεί να περιλαμβάνει
μία ή περισσότερες επιλογές. Στο πλαίσιο της εξέτασης μέσω ΗΥ, οι επιλογές
αυτές μπορεί να εμφανιστούν με διαφορετική σειρά.
Οι «πολλαπλές αναπαραστάσεις» ενός επιστημονικού μοντέλου σε ένα εκπαιδευτικό
λογισμικό βοηθούν:
Στην ανάδειξη διαφορετικών στοιχείων του ίδιου φαινομένου
Στη «μαθηματικοποίηση» του φαινομένου
Στην εξάσκηση στις μαθηματικές πράξεις
Δεν βοηθούν σε τίποτε
Το εκπαιδευτικό λογισμικό ΣΕΠ (Σύνθετο Εργαστηριακό Περιβάλλον) μπορεί να
χρησιμοποιείται στην περιοχή της θερμότητας-θερμοδυναμικής για:
Κατά τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών με ΤΠΕ η διαδικασία της
μοντελοποίησης:
Σε ένα λογισμικό, που εστιάζεται στις πολλαπλές αναπαραστάσεις της μοριακής
δομής και συγκεκριμένα στην εξοικείωση των μαθητών με τη συσχέτιση και
μετάφραση των μοριακών ή συντακτικών τύπων και των μοριακών μοντέλων, θα
πρέπει κατά κύριο λόγο:
Να εμφανίζεται εναλλακτικά ο μοριακός τύπος, ο συντακτικός
τύπος ή το τρισδιάστατο μοριακό μοντέλο κατ' επιλογή του χρήστη-διδασκόμενου,
ώστε να εστιάζεται κάθε στιγμή η προσοχή του σε μια αναπαράσταση,
Να εμφανίζεται ταυτόχρονα ο μοριακός τύπος, ο συντακτικός
τύπος και το μοριακό μοντέλο, ώστε ο χρήστης-διδασκόμενος να κάνει τις
απαραίτητες συσχετίσεις.
Να εμφανίζεται μόνο το τρισδιάστατο μοριακό μοντέλο που είναι
και ποιο κοντά στη μικροσκοπική πραγματικότητα,
Να εμφανίζονται ο μοριακός και ο συντακτικός τύπος ταυτόχρονα
ενώ το μοριακό μοντέλο να προκύπτει μόνο μετά από εντολή του χρήστη.
Ενα λογισμικό εικονικού εργαστηρίου θα πρέπει να δίνει τη δυνατότητα εκτέλεσης
εικονικών πειραμάτων
Μόνο στις συνθήκες που επικρατούν στο πραγματικό εργαστήριο
Μόνο σε ακραίες συνθήκες που δεν μπορούν να επιτευχθούν σε ένα
σχολικό εργαστήριο,
ε συνήθεις αλλά και σε ακραίες συνθήκες.
Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής μπορεί να λειτουργήσει στη διδασκαλία των Φυσικών
Επιστημών ως:
Το εκπαιδευτικό λογισμικό Modellus δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για:
Το λογισμικό Interactive Physics:
Δεν μπορεί να εμφανίσει τις συνιστώσες της ταχύτητας ενός
σώματος
Δεν μπορεί να εμφανίσει τις συνιστώσες της δύναμης που
ασκείται σε ένα σώμα
Εμφανίζει τις συνιστώσες της ταχύτητας και της δύναμης μόνο
πριν ξεκινήσει η προσομοίωση
Μπορεί να εμφανίσει αν το επιθυμούμε, κάθε χρονική στιγμή της
κίνησης, τις συνιστώσες της ταχύτητας ενός σώματος και της δύναμης που
ασκείται σ' αυτό.
Η εργασία πεδίου δεν προβλέπεται επαρκώς στο Αναλυτικό Πρόγραμμα για τη
γεωγραφία στο γυμνάσιο. Ποια από τις επόμενες θέσεις είναι η πλέον ορθή;
Ένας καθηγητής με λίγη προσπάθεια μπορεί να κάνει κάτι
αντίστοιχο μέσω των λογισμικών
Δεν είναι απαραίτητη η εργασία υπαίθρου γιατί με τη διδασκαλία
σε εικονικά αυθεντικά περιβάλλοντα οι μαθητές σήμερα αποκτούν τις γνώσεις και
δεξιότητες που άλλοτε αποκτούσαν στο ύπαιθρο
Η εργασία πεδίου δεν αντικαθίσταται υε κανένα άλλο μέσο.
Ένας καθηγητής που λαμβάνει υπόψη τις προϋπάρχουσες αντιλήψεις των μαθητών
κατά τη σχεδίαση ενός Φύλλου Εργασίας εκφράζει περισσότερο την αντίληψη ότι η
διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών πρέπει να βασίζεται :
Στη διερευνητική μάθηση
Στο γνωστικό εποικοδομητισμό
Στο συμπεριφορισμό
Στο μοντέλο επεξεργασίας των πληροφοριών
Οι παραμετρικές προσομοιώσεις στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών
Από τα ακόλουθα λογισμικά: 1. «ΓΑΙΑ II» 2. «Γεωλογία - Γεωγραφία Α'-
Β' Γυμνασίου» 3. Google Earth σε ποια δεν μπορεί ο χρήστης να
εργαστεί με βάση τις γεωγραφικές συντεταγμένες;
Μόνο στο (1)
Μόνο στο (2)
Μόνο στο (3)
Δεν μπορεί να εργαστεί σε κανένα με βάση τις γεωγραφικές
συντεταγμένες
Μπορεί να εργαστεί σε όλα με βάση τις γεωγραφικές
συντεταγμένες
Στα πλεονεκτήματα του λογισμικού λογισμικό Modellus είναι ότι:
Τα εικονικά πειράματα στο υποστηρικτικό λογισμικό Φυσικής Γυμνασίου του ΠΙ
«Ένα ταξίδι στον υπέροχο κόσμο της Φυσικής»:
Μπορεί να εισάγονται μόνο από τον δημιουργό του λογισμικού.
Μπορεί να εισάγονται μόνο από εξουσιοδοτημένους χρήστες της
αντίστοιχης ιστοσελίδας,
Μπορεί να εισάγονται και από τους καθηγητές - χρήστες του
λογισμικού.
Στα πλεονεκτήματα του λογισμικού Interactive Physics είναι:
Δεν απαιτείται ιδιαίτερος προγραμματισμός από το χρήστη
Είναι προσανατολισμένο κυρίως στη μηχανική
Δύο σώματα στο περιβάλλον εργασίας μπορούν να κινούνται σε
διαφορετικές χρονικές στιγμές κατά την εκτέλεση της προσομοίωσης,
Είναι κατάλληλο για προσομοιώσεις της Υδροστατικής
Η διαφορά της εποικοδομητικής από την ανακαλυπτική προσέγγιση στη διδασκαλία
των Φυσικών Επιστημών είναι ότι:
Κατά την ανακαλυπτική οι μαθητές καθοδηγούνται στην
πειραματική εργασία τους
Κατά την εποικοδομητική οι νέες γνώσεις συνδέονται με
προηγούμενες γνώσεις των μαθητών.
Οι δύο προσεγγίσεις δεν διαφέρουν.
Κατά την εκτέλεση εικονικών πειραμάτων το κύριο διδακτικό πλεονέκτημα των
πολλαπλών αναπαραστάσεων των δεδομένων είναι ότι:
Επιτρέπουν στους μαθητές να μελετήσουν διάφορες όψεις ενός
γενονότος ή φαινομένου και τις μεταξύ τους σχέσεις και αλληλεπιδράσεις
Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν εκείνη την
αναπαράσταση που τους ταιριάζει καλύτερα και άρα έχουν πιο ισχυρό κίνητρο,
Δεν υπάρχει ιδιαίτερο πλεονέκτημα στην απεικόνιση των
δεδομένων με πολλαπλές αναπαραστάσεις
Μέχρι σήμερα η διδασκαλία των αφηρημένων εννοιών της γεωγραφίας (π.χ.
παράλληλοι και μεσημβρινοί) γινόταν με τη βοήθεια αναλογικών χαρτών.
Αλλάζοντας αυτούς τους χάρτες με αντίστοιχους ψηφιακούς από κάποιο λογισμικό
τότε:
Δεν επιτυγχάνουμε κάτι διαφορετικό από πλευράς διδασκαλίας
παρά μόνο δίνουμε μία πιο σύγχρονη εικόνα της διδασκαλίας προς τους μαθητές.
Εμπλουτίζεται η διδασκαλία γιατί μπορούμε εύκολα να
παρουσιάσουμε πολλούς διαφορετικούς χάρτες
Χάνεται η αμεσότητα που προσφέρει ένας αναλογικός χάρτης. Η
αίσθηση της αφής του χάρτη «προσθέτει» στην εικόνα που αφήνει ο χάρτης σε
αντίθεση με τον ψηφιακό που είναι «άυλος».
Δεν υπάρχει διαφορά.
Ένας καθηγητής ΠΕ04 αναζητά εκπαιδευτικό λογισμικό για να διδάξει το φαινόμενο
«διάθλαση» στο Γυμνάσιο. Όμως, δεν θέλει να το δημιουργήσει ο ίδιος αλλά
μάλλον να βρει έτοιμο το περιβάλλον προσομοίωσης. Ποιο από τα παρακάτω
λογισμικά θα του προτείνατε ανεπιφύλακτα;
Interactive Physics
ΓΑΙΑ ΙΙ
Μ.Α.Θ.Η.Μ.Α.
Σ.Ε.Π. (Σύνθετο Εργαστηριακό Περιβάλλον)
The Hot Potatoes
Το επιστημονικό μοντέλο είναι:
Αντίγραφο ενός πραγματικού αντικειμένου
Ένα πείραμα ή ένα φαινόμενο
Η μεθοδολογία που ακολουθούν οι επιστήμονες
Η αναπαράσταση μιας ιδέας
«Ο υπολογιστής ως δάσκαλος» στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών είναι θέση η
οποία αναπτύχθηκε: 1. Στο πλαίσιο παλαιότερων συμπεριφοριστικών
αντιλήψεων για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. 2. Στο πλαίσιο
σύγχρονων εποικοδομητικών αντιλήψεων. 3. Στο πλαίσιο σύγχρονων αντιλήψεων
που προάγουν τη μάθηση των Φυσικών Επιστημών μέσα από συνεργατικές
διαδικασίες. Ποια απάντηση είναι σωστή;
Μόνο η (1)
Μόνο η (2)
Μόνο η (3)
Καμία από τις απαντήσεις δεν είναι σωστή
Στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών τα εικονικά εργαστήρια
Είναι περιττά λόγω της ύπαρξης των πραγματικών εργαστηρίων
Καθιστούν περιττή την ύπαρξη των πραγματικών εργαστηρίων,
Δε θα πρέπει να χρησιμοποιούνται παράλληλα με τα πραγματικά
εργαστήρια γιατί μπερδεύονται οι μαθητές
Θα πρέπει να χρησιμοποιούνται παράλληλα με τα πραγματικά
εργαστήρια γιατί αλληλοσυμπληρώνονται οι δυνατότητες τους
ο εκπαιδευτικό λογισμικό Modellus μπορεί να χρησιμοποιείται ως εργαλείο για
Στο λογισμικό ΣΕΠ (Σύνθετο Εργαστηριακό Περιβάλλον) ισχύει ότι:
Το λογισμικό της Χημείας «Ο Θαυμαστός Κόσμος της Χημείας για το Γυμνάσιο»
χαρακτηρίζεται ως:
Το λογισμικό Interactive Physics δεν είναι κατάλληλο για:
Να συμβάλλει στην ανάπτυξη της αυτόνομης και ενεργητικής
συμπεριφοράς των μαθητών
Να προωθεί τη συνεργατική μάθηση
Να ενισχύει τη διαθεματική προσέγγιση στη διδασκαλία και στη
μάθηση
Να ασκηθούν οι μαθητές στην περιγραφή, στην ερμηνεία και στην
πρόβλεψη φαινομένων
Το λογισμικό Interactive Physics:
Διαθέτει μία βάση δεδομένων, στην οποία οι μαθητές μπορούν να
προσθέσουν το δικό τους υλικό πολυμέσων και να κάνουν συνθετικές εργασίες.
Διαθέτει κατάλογο ερωτήσεων Σωστού - Λάθους με τις οποίες ο
μαθητής αξιολογείται. (feedback)
Κύριος στόχος του είναι να κινητοποιήσει τους μαθητές για
μάθηση μέσα από τον πλούτο υπερσυνδέσμων που διαθέτει στο διαδίκτυο.
Είναι ένα διερευνητικό εκπαιδευτικό λογισμικό υε δυνατότητα δημιουργίας πολλαπλών αναπαραστάσεων.
Από τα ακόλουθα λογισμικά 1. «Γεωλογία - Γεωγραφία Α'- Β' Γυμνασίου»
2. «ΓΑΙΑ II» σε ποια μπορούμε να πληκτρολογήσουμε τη θερμοκρασία στο
εσωτερικό της γης και να πάρουμε το βάθος που αντιστοιχεί σε εκείνη τη
θερμοκρασία;
Μόνο στο (1)
Μόνο στο (2)
Σε κανένα από τα δύο
Και στα δύο
Με το εκπαιδευτικό λογισμικό «Ανθρώπινο Σώμα» ο καθηγητής:
Επιλέγει από τις έτοιμες προσομοιώσεις ή τις ταινίες του
λογισμικού και προτείνει δραστηριότητες στους μαθητές του.
Δημιουργεί προσομοιώσεις και προτείνει δραστηριότητες στους
μαθητές του.
Εισάγει προσομοιώσεις στο περιβάλλον του λογισμικού
Προσαρμόζει τις υπάρχουσες προσομοιώσεις του λογισμικού για τη
δημιουργία προσωπικής βιβλιοθήκης εφαρμογών
Τα applets μπορούν να χωριστούν σε κινούμενα σχέδια (animation) και
"παραμετρικές προσομοιώσεις" (simulations)
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Στην κατηγορία του κλειστού λογισμικού για τη διδασκαλία των ΦΕ ανήκουν:
Το Υπερκείμενο και ηλεκτρονικό βιβλίο πολυμέσων
Οι παραμετρικές προσομοιώσεις
Τόσο το Υπερκείμενο και ηλεκτρονικό βιβλίο πολυμέσων όσο και
οι παραμετρικές προσομοιώσεις
Δεν ανήκουν ούτε το Υπερκείμενο και ηλεκτρονικό βιβλίο
πολυμέσων ούτε οι παραμετρικές προσομοιώσεις
ε πολλές περιοχές των Φυσικών Επιστημών έχουν τεκμηριωθεί οι αντιλήψεις των
μαθητών για τα φαινόμενα και τις επιστημονικές έννοιες. Αυτές οι αντιλήψεις...
Η κίνηση δορυφόρων γύρω από τη Γη είναι ένα ενδιαφέρον γνωστικό αντικείμενο το
οποίο δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε στο σχολικό εργαστήριο και να
πειραματιστούμε. Ποιο λογισμικό θα προτείνατε στον εκπαιδευτικό που διδάσκει
την κίνηση δορυφόρων στην Α' Λυκείου και δεν επιθυμεί να προγραμματίσει ο
ίδιος;
Interactive Physics
ΓΑΙΑ ΙΙ
Μ.Α.Θ.Η.Μ.Α.
Microworlds Pro
Σ.Ε.Π. (Σύνθετο Εργαστηριακό Περιβάλλον)
Στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών τα κινούμενα σχέδια (animation):
Επιτρέπουν στον χρήστη τον χειρισμό παραμέτρων και μεταβλητών ενός
επιστημονικού μοντέλου.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Όταν οργανώνουμε δραστηριότητες για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών πρέπει
να λάβουμε υπόψη μας ότι με τους όρους ομαδοσυνεργατική μάθηση (Cooperative
learning) και συνεργατική μάθηση (Collaborative learning), εννοούμε το ίδιο.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Οταν ένας καθηγητής ΠΕ04 πρόκειται να επιλέξει λογισμικό για να υποστηρίξει τη
διδασκαλία των μαθημάτων του θα πρέπει να λάβει υπόψη του κατά κύριο λόγο,
μεταξύ άλλων, ότι:
Τα λογισμικά «κλειστού» τύπου δίνουν έμφαση στην παρουσίαση
της πληροφορίας συνήθως με τη μορφή ηλεκτρονικών βιβλίων. Τα λονισμικά
«ανοικτού» τύπου προσφέρουν συνήθως ένα πλούσιο περιβάλλον αλληλεπίδρασης του
μαθητή με αντικείμενα, φυσικά φαινόμενα και έννοιες
α λογισμικά «ανοικτού» τύπου δίνουν έμφαση στην παρουσίαση της
πληροφορίας συνήθως με τη μορφή ηλεκτρονικών βιβλίων Τα λογισμικά
«κλειστού» τύπου προσφέρουν συνήθως ένα πλούσιο περιβάλλον αλληλεπίδρασης του
μαθητή με αντικείμενα φυσικά φαινόμενα και έννοιες
Η έμφαση στην παρουσίαση της πληροφορίας (συνήθως με τη μορφή
ηλεκτρονικών βιβλίων) και το πλούσιο περιβάλλον αλληλεπίδρασης του μαθητή με
αντικείμενα, φυσικά φαινόμενα και έννοιες δεν χαρακτηρίζουν τα λογισμικά
«ανοικτού» και «κλειστού» τύπου
Ποια από τα παρακάτω αποτελούν πλεονεκτήματα των περιβαλλόντων προσομοίωσης:
Στο λογισμικό ΜΑΘΗΜΑ, στο περιβάλλον της ελεύθερης πτώσης:
Διαλέξτε ποια από τις δύο παρακάτω φράσεις διακρίνει ένα περιβάλλον
προσομοίωσης φυσικών φαινομένων από ένα περιβάλλον μοντελοποίησης;
Ένα περιβάλλον προσομοίωσης επιτρέπει τον χειρισμό κάποιων
παραμέτρων ή μεταβλητών που αφορούν το μοντέλο ενώ ένα περιβάλλον
μοντελοποίησης επιτρέπει τη δημιουργία ενός επιστημονικού μοντέλου.
Ένα περιβάλλον μοντελοποίησης επιτρέπει τον χειρισμό κάποιων
παραμέτρων ή μεταβλητών που αφορούν το μοντέλο ενώ ένα περιβάλλον προσομοίωσης
επιτρέπει τη δημιουργία ενός επιστημονικού μοντέλου.
Σε ένα σενάριο με αντικείμενο τη διδακτική αξιοποίηση των ΤΠΕ στη διδασκαλία
των Φυσικών Επιστημών δεν είναι απαραίτητο να υπάρχουν δραστηριότητες για τους
μαθητές