"Επεξεργασία κειμένου" |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Πατήστε το κουμπί
"Σ' ένα συνοριακό σταθμό"
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Γενικά |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Τελευταία έφτασε στα σχολεία το νέο Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Σπουδών (ΔΕΠΣ ΦΕΚ 1373 τ. Β΄18-10-2001), το οποίο θα αντικαταστήσει τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών που χρησιμοποιήσουμε μέχρι σήμερα. Μεταξύ των πολλών καινοτομιών που εισάγονται υπάρχει ιδιαίτερη αναφορά στη χρήση των κειμένων ως διδακτικό μέσο που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί για την επεξεργασία των διαφόρων ειδών λόγου ("Τα κείμενα πρέπει να είναι έτσι οργανωμένα ώστε να είναι δυνατή η συστηματική διδασκαλία των δομών και των γλωσσικών συμβάσεων κάθε κειμενικού τύπου" - σελ. 510). Ένα άλλο σημείο που αξίζει προσοχής είναι η αναφορά στη "Γραμματική του κειμένου και της επικοινωνίας". (Είναι ανάγκη να συνειδητοποιήσει ο δάσκαλος ότι, διδάσκοντας γλώσσα διδάσκει τη δομή της ή, με γνωστούς όρους, διδάσκει “γραμματική” σε τρία επίπεδα: α. γραμματική της λέξης (δομή της λέξης, λεξιλόγιο, σημασιολογία, ετυμολογικό κτλ.), β. γραμματική της πρότασης (δομή της πρότασης, σημασιολογία της πρότασης κτλ.) και γ. γραμματική του κειμένου και της επικοινωνίας. (κατανόηση της δομής και του περιεχομένου, δόμηση κειμένου – δομή και σύνδεση παραγράφων, άξονας γλωσσικής συνοχής, καταλληλότητα γλωσσικών μέσων ...Η γραμματική των δύο πρώτων επιπέδων (γραμματική του γλωσσικού συστήματος) διδάσκεται προκειμένου να υπηρετήσει τη γραμματική της επικοινωνίας. ...Το κύριο βάρος, βέβαια, πέφτει στην επεξεργασία του κειμένου και της επικοινωνίας. Γι αυτό γίνεται σαφής και συστηματική αναφορά στους τύπους των κειμένων και στα βασικά τους χαρακτηριστικά, όπως είναι, για παράδειγμα, η δομή, ο άξονας γλωσσικής συνοχής και το επίπεδο ύφους - σελ. 505-506). Αν προκύπτει κάποιο συμπέρασμα από τα παραπάνω, αυτό θα είναι πάνω κάτω το εξής: "Να διδάξουμε τη γλώσσα σε όλες τις πτυχές της χρησιμοποιώντας αυθεντικά κείμενα και μελετώντας τα γλωσσικά στοιχεία σε σχέση με τον επικοινωνιακό ρόλο που έχουν στα συγκεκριμένα κείμενα." Μέχρι τώρα παραθέταμε παραδείγματα για κάθε περίπτωση που πολύ λίγο ενδιαφέρον, άρα και ελάχιστη διδακτική αξία είχαν για τους μαθητές. Και πώς να έχουν δηλαδή, αφού τα παραδείγματα ήταν ξεκομμένα από τη φυσική τους θέση, το κείμενο. Γιατί μόνο μέσα στο κείμενο, όπου ανήκει η λέξη ή η φράση αποκτά νόημα και επικοινωνιακή δύναμη. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Στη διδακτική πρόταση που ακολουθεί θα περιηγηθείτε σε μια σειρά από δραστηριότητες με τις οποίες θα βοηθήσουμε τους μαθητές και τις μαθήτριές μας να κατανοήσουν τα δομικά στοιχεία ενός κειμένου και κατ' επέκταση τη δομή του γλωσσικού συστήματος (κειμενοκεντρική προσέγγιση). Επειδή η πρόταση αυτή σχεδιάστηκε για να χρησιμοποιηθεί από δίκτυο υπολογιστών (με χρήση του προγράμματος περιήγησης), δεν περιλαμβάνεται όλη τη γκάμα των πιθανών δραστηριοτήτων. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Στοιχεία διδακτικής πρότασης |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Τίτλος |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Σ' ένα συνοριακό σταθμό" - Αντώνης Σαμαράκης (διήγημα από το βιβλίο "Ζητείται ελπίς-Σήμα κινδύνου", Αθήνα 1966, Εστία) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Τάξη: Ε΄ - ΣΤ΄ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Διδακτικές ώρες: 2 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Στόχοι |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Οι στόχοι των δραστηριοτήτων είναι, να μπορέσουν τα παιδιά:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Μεθοδολογία |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
(Σ' αυτή την παρουσίαση δεν περιλαμβάνεται το φύλλο εργασίας, αφού η διδακτική πρόταση είναι δυνατόν να συμπληρωθεί και με άλλες πρόσθετες δραστηριότητες που δεν απαιτούν τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή. Πάντως παρέχονται οδηγίες και διευκρινήσεις αμέσως παρακάτω, ώστε να διαμορφώσετε τα δικά σας φύλλα εργασίας)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Οδηγίες - Περιγραφή δραστηριοτήτων |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Η
παρούσα διδακτική πρόταση δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Πατήστε το κουμπί
"Σ' ένα συνοριακό σταθμό"
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||