Τα “βαφτίσια” των Τ.Π.Ε.

Συνήθως του καλοκαιρινούς μήνες οι ευτυχείς γονείς αποφασίζουν να βαφτίσουν τα καμάρια τους. Θες μην κρυώσει το παιδί, θες είναι λιγότερες οι υποχρεώσεις, θες ο παπάς είναι πιο χαλαρός ….

Αυτούς τους συνειρμούς έκανα μόλις διάβασα το  Πρόγραμμα σπουδών των νέων διδακτικών αντικειμένων που θα εισαχθούν στα ολοήμερα δημοτικά σχολεία που θα λειτουργήσουν με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ) (pdf).

Όπως ξέρετε από τη νέα σχολική χρονιά το αντικείμενο των Τ.Π.Ε θα το διδάσκουν εκπαιδευτικοί των κλάδων ΠΕ19.50 & ΠΕ20.50 (Πληροφορικοί με μετάταξη στην Πρωτοβάθμια). Για το θέμα αυτό έχουν γίνει πολλές συζητήσεις όπου από τη μια οι Πληροφορικοί υπερθεματίζουν (αφού ανοίγει ο φελλός της απορροφητικότητας και διευρύνεται το πεδίο απασχόλησης) και από την άλλη οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας (όπως και αρκετοί πανεπιστημιακοί δάσκαλοι των ΠΤΔΕ) που δεν επιθυμούν κάτι τέτοιο.

Η κύρια ένσταση επικεντρώνεται στο γεγονός πως δεν επιτρέπεται η διδασκαλία των ΤΠΕ σε εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας ακόμη κι αν έχουν αυτοί πληρούν τις προϋποθέσεις π.χ. πιστοποιημένοι στις ΤΠΕ Β΄ Επιπέδου, μεταπτυχιακό ή διδακτορικό στις ΤΠΕ. Επιπλέον το υπάρχον ΔΕΠΠΣ (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, (2001) Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών, ΦΕΚ τ. Β΄ 1366, 1373, 1374, 1375, 1376/18-10-2001, Αθήνα) αναφέρεται σε ολιστική προσέγγιση της Πληροφορικής με διάχυση των στόχων στα επιμέρους γνωστικά αντικείμενα (ολιστικό πρότυπο) (δείτε το σχετικό απόσπασμα:  Αναλυτικό Πρόγραμμα Πληροφορικής).

Είναι φανερό πως μια τέτοια προσέγγιση έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τη λογική της διδασκαλίας της Πληροφορικής από ειδικότητα, αφού στο ολιστικό πρότυπο εμπλέκονται όλα τα γνωστικά αντικείμενα τα οποία διδάσκονται από το δάσκαλο της τάξης. Μάλιστα επειδή είχα εντοπίσει αυτή τη “δυσαρμονία” έκανα σχετική ερώτηση σε αντιπρόεδρο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου στο πλαίσιο μια ημερίδας ενημέρωσης στη Θεσσαλονίκη για το Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης . Συγκεκριμένα ρώτησα: “Προτίθεται το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο να αλλάξει το πρότυπο διδασκαλίας της Πληροφορικής στα Δημοτικά Σχολεία; Θα αλλάξει το σχετικό Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών;” και η απάντηση που πήρα ήταν μονολεκτική: “Όχι”.  Η απάντηση που προσδοκούσα σχετιζόταν άμεσα με δύο θέματα. Με το ποιος θα διδάσκει τις ΤΠΕ στο Δημοτικό Σχολείο και με τη σημασία της Επιμόρφωσης Β΄ Επιπέδου για τους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας. Εάν μεν παραμείνουν όλα ως έχουν τότε δε δικαιολογείται η είσοδος των Πληροφορικών στην Πρωτοβάθμια. Εάν όμως αλλάξει το πρότυπο τότε δεν έχει νόημα η επιμόρφωση Β΄Επιπέδου, διότι οι ευκαιρίες που απομένουν στο δάσκαλο να διδάξει Τ.Π.Ε είναι ελάχιστες αλλά και γιατί η φιλοσοφία της επιμόρφωσης είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το ολιστικό πρότυπο.

Κι εδώ έρχονται τα “βαφτίσια”! Δεν ταιριάζει το πρότυπο; Τόσο το χειρότερο γι΄αυτό!

Στο Πρόγραμμα σπουδών των νέων διδακτικών αντικειμένων που θα εισαχθούν στα ολοήμερα δημοτικά σχολεία που θα λειτουργήσουν με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ) στη σελίδα 5 (Άξονες και Γενικοί Στόχοι) διαβάζουμε: “Στο Ολοήμερο Δημοτικό ακολουθείται το εφικτό ή πραγματολογικό πρότυπο…” Άρα αλλάζει το πρότυπο!!!

Περίμενα λοιπόν να δω τις αλλαγές που προκύπτουν εξαιτίας αυτής της διαφορετικής προσέγγισης. Αλλά …για στάσου… Σαν να τα θυμάμαι όλα αυτά. Ανοίγω λοιπόν τα παλιό πρόγραμμα Σπουδών, ανοίγω και το νέο και τα βάζω δίπλα δίπλα.

Τι άλλαξε; Τίποτα!

“Βαφτίσαμε” το νέο πρόγραμμα πραγματολογικό και τελειώσαμε!

Είδατε τι απλό που είναι;

Εντάξει, υπερβάλλω λιγάκι. Η αλήθεια είναι πως στο νέο πρόγραμμα υπάρχουν αλλαγές, μόνο που οι αλλαγές αυτές (δείτε τις ενδεικτικές δραστηριότητες σσ 7 κ.εξ)  έχουν, ειδικά για τις μεγαλύτερες τάξεις, χαρακτηριστικά του ολιστικού προτύπου , αφού εμπλέκονται θεματικές περιοχές γνωστικών αντικειμένων που διδάσκει ο/η δάσκαλος/δασκάλα της τάξης!

Έτσι θα πρέπει ο πληροφορικός να διδάξει, εκτός από τα τεχνοκρατικά στοιχεία της επιστήμης του, θεματικά στοιχεία από τη Γεωγραφία, τη Μελέτη Περιβάλλοντος,  Αγωγή του Πολίτη, Γεωμετρία, Στατιστική κλπ. Δε θέτω ερώτημα εάν οι Πληροφορικοί είναι καταρτισμένοι και έτοιμοι να το κάνουν αυτό. Το ΥΠΔΒΜΘ μας διαβεβαιώνει πως με ταχύρρυθμα προγράμματα θα είναι έτοιμοι! Και δεν έχω κανέναν λόγο να αμφιβάλλω ;-). Οι δάσκαλοι πάντως σίγουρα δεν είναι έτοιμοι (μήπως να κάνουν κι αυτοί τίποτε “ταχύρρυθμα”;)

Με το φτωχό μου το μυαλό καταλαβαίνω ένα πράγμα. Δεν υπάρχει διαχωρισμός προτύπων διδασκαλίας της Πληροφορικής. Διδάσκεις όπως θέλεις και το ονομάζεις επίσης όπως θέλεις. Κανείς δεν πρόκειται να πει κουβέντα. Τώρα πλέον υπάρχει και η σχετική παραπομπή…

ΥΓ: Για να μην δυσαρεστηθούν οι παππούδες, λέω να το φωνάζουμε το παιδί με δύο ονόματα: “Πραγματολογικό –  Ολιστικό!!! Όχι στα βαθιά!!!!!”

ΥΓ2: Ή μήπως κομπλάρει το παιδί με τέτοιο όνομα μακρινάρι; Ας το φωνάζουμε Έφη! (βγαίνει από το εφικτό)

ΥΓ3: Οι Πληροφορικοί που θα διδάξουν στο Δημοτικό φαντάζομαι θα έχουν πιστοποίηση Β΄ Επιπέδου και κάποια εξειδίκευση στη διδασκαλία παιδιών με μαθησιακές ανάγκες, γιατί σε πολλά σημεία του νέου ΑΠΣ τονίζεται ιδιαίτερα η διδακτική μεθοδολογία, οι διδακτικές στρατηγικές,  η αντιμετώπιση παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, η αξιολόγηση κλπ.