Σχετικά με τα θέματα πιστοποίησης Β΄ Επιπέδου στις ΤΠΕ

Πλήθος παραπόνων λαμβάνουν οι επιμορφωτές Β΄ επιπέδου στις ΤΠΕ τις τελευταίες ημέρες σχετικά με τις ερωτήσεις now what(ιδιαίτερα του Γενικού Μέρους του ΑΠΣ) αλλά και τα θέματα σεναρίου του ελεύθερου θέματος. Επίσης πολλοί από τους εξεταζόμενους καταγγέλουν την παράτυπη πρακτική ορισμένων επιτηρητών που απαγορεύουν τη χρήση βιβλίων εκπαιδευτικού και ΑΠΣ των γνωστικών αντικειμένων.

Ας αρχίσουμε από το τελευταίο που είναι και απλό στη λύση: Στο αρχείο «20130429_certB_guide.pdf» που βρίσκεται στον κόμβο της επιμόρφωσης στην ανάρτηση για τις εξετάσεις στη σελίδα 3 γράφει ρητά ότι: «απαγορεύεται το έντυπο υλικό εκτός από βιβλία που σχετίζονται άμεσα με τα σχολικά μαθήματα (σχολικό βιβλίο μαθητή, βιβλίο καθηγητή, ΑΠΣ)».

Επιπλέον ειδικά για τους εκπαιδευτικούς ΠΕ70 προκύπτει το λεγόμενο «βαλιτσάκι»… Δηλ. ο εξεταζόμενος ΠΕ70 εάν θέλει να πάρει όλα τα σχετικά βιβλία που θα τον βοηθήσουν να τεκμηριώσει καλύτερα την ανάπτυξη του ελεύθερου θέματος, θα χρειαστεί ούτε λίγο ούτε πολύ περίπου 20 βιβλία! Δεν θα έπρεπε να υπάρχει η πρόβλεψη να υπάρχουν τα αντίστοιχα εγχειρίδια σε ηλεκτρονική μορφή σε κάθε ΗΥ στα ΚΕ.ΠΙΣ;
Ή μήπως εξετάζεται και ο βαθμός πολυπραγμοσύνης των δασκάλων;
(δεν θα σχολιάσω καθόλου αυτό που μου μεταφέρθηκε από συναδέλφισσα η οποία όταν διαμαρτυρήθηκε στον επιτηρητή γιατί της αφαίρεσε τα βιβλία δασκάλου, εισέπραξε την ατάκα: «ο καθένας μπορεί να γράψει εάν έχει τα βιβλία δασκάλου»…)

Ας πάμε τώρα στις ερωτήσεις…

Είναι γενικά παραδεκτές μερικές συμβάσεις όταν βάζουμε ερωτήσεις αξιολογικού χαρακτήρα (ψάξτε λίγο τη βιβλιογραφία).

Οι ερωτήσεις πρέπει να είναι σαφείς, να είναι γραμματικά και συντακτικά ορθές, να επιδέχονται μία σωστή απάντηση, να μην παγιδεύουν τον εξεταζόμενο, να αφορούν στην ύλη στην οποία εξετάζεται.

Κι όμως έχουν τεθεί ερωτήσεις που δεν καλύπτουν κανέναν από τους παραπάνω όρους.

Για παράδειγμα: «υπάρχει «σημαντική στατιστική διαφορά» στη μάθηση με ή χωρίς τη χρήση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση; ΣΩΣΤΟ-ΛΑΘΟΣ».
Να μας πεί αυτός που έβαλε την ερώτηση…
Η ερώτηση αυτή είναι ασαφής και προσπαθεί να παγιδέψει τον εξεταζόμενο.

1ον. Τι σημαίνει «σημαντική στατιστική διαφορά»; Θα πρέπει να έχουν γνώση οι εξεταζόμενοι όλες τις έρευνες που έχουν γίνει για τη χρήση των ΤΠΕ και μάλιστα να έχουν προχωρήσει και σε στατιστική και συγκριτική ανάλυση των ερευνών;

2ον. Τι σημαίνει «χρήση των νέων τεχνολογιών»; Ο εκπαιδευτικός αξιοποιεί τις ΤΠΕ με τον συμβατικό τρόπο ή όχι; Τι είδους χρήση γίνεται;

3ον. Οι εξεταζόμενοι που θα γενικεύσουν τον όρο «μάθηση» και τη φράση «χρήση των ΤΠΕ» θα απαντήσουν ΣΩΣΤΟ, γιατί, σου λέει, εάν δεν υπάρχει σημαντική διαφορά στη μάθηση με τη χρήση των ΤΠΕ, τι στο καλό τραβιόμαστε επί 6μηνο;

4ον. Οι εξεταζόμενοι που θα ψιλιαστούν ότι η τεχνολογία δε μπορεί να βελτιώσει τη μάθηση ή τη διδασκαλία, εάν δε ληφθεί υπόψη το πλαίσιο μέσα στο οποίο εγγράφεται η χρήση της τεχνολογίας, θα βρεθούν προ διλήμματος αφού θα αναρωτηθούν: «Λαμβάνει υπόψη του ο εξεταστής στο ερώτημά του το πλαίσιο που συντελείται η μάθηση ή όχι;». Κι εάν ναι, υπάρχουν άραγε έρευνες που δίνουν «σημαντική στατιστική διαφορά» ;

Άρα, έπρεπε να υπάρχει και μία ακόμη επιλογή: ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ 🙂

Τέτοιες ερωτήσεις υπάρχουν αρκετές, όπως και μερικές που χρειάζεται να διαβάζεις κανένα 5λεπτο μόνο για να καταλάβεις τι ζητάει το ερώτημα.

Σχετικά με τα θέματα που «πέφτουν» για τη συγγραφή του εκπαιδευτικού σεναρίου, έχω να πω πως όσο πάει γίνονται πιο  γενικόλογα και δεν αντιστοιχούν σε συγκεκριμένες ενότητες των ΑΠΣ (παλιών ή καινούριων). Μερικά μάλιστα αντιστοιχούν σε ύλη που δεν διδάσκεται στα δημοτικά σχολεία (υπάρχουν σχετικές οδηγίες από το Υπουργείο).

Π.χ. Πρόσφατα κλήθηκαν οι εξεταζόμενοι να διαπραγματευτούν το θέμα: «Κίνηση σωμάτων» – Φυσικά Ε΄και Στ΄τάξη Δημοτικού.

Η συγκεκριμένη διατύπωση δεν υπάρχει ούτε στο ΑΠΣ Δημοτικού (παλιό και νέο) ούτε στο βιβλίο μαθητή. Υπάρχει μόνο μία αναφορά στην ενότητα Μηχανική – Η ταχύτητα (στην ενότητα αυτή μελετούνται οι δυνάμεις, η ταχύτητα και η πίεση και το βάρος δίνεται στις δυνάμεις, ενώ η πίεση είναι εκτός ύλης).

Θα χαρακτήριζα τουλάχιστον ατυχή την επιλογή του συγκεκριμένου θέματος. Αυτός που επέλεξε το θέμα θα έπρεπε να συμβουλευτεί έναν εκπαιδευτικό Α/θμιας που διδάσκει Φυσικές επιστήμες στο Δημοτικό Σχολείο.

Εξίσου ατυχείς είναι και άλλες επιλογές θεμάτων, όπως το περυσινό: «Ισότητα-Διαμοιρασμός» – Μαθηματικά, μικρών τάξεων, όπου μας προέκυψε ένα εξαιρετικό σενάριο ενός συναδέλφου για την ισότητα των φύλων και ο διαμοιρασμός των καθηκόντων σε μια οικογένεια! (άριστο σενάριο αλλά …).

Τελοσπάντων, η επιλογή θέματος για τη συγγραφή σεναρίου θα έπρεπε να είναι μια εξαιρετικά απλή υπόθεση. Αρκεί να ανατρέξει κάποιος στα περιεχόμενα των βιβλίων μαθητή και φυσικά να λάβει υπόψη του ο εξεταστής πως όλα τα θέματα δεν προσφέρονται για αξιοποίηση των ΤΠΕ

Μικρή συνεισφορά στην διατύπωση ορθών ερωτήσεων στο βίντεο παρακάτω …