Η τάξη του μέλλοντος – Οκτώβριος 2021

Χρονογράφημα από το Γ. Σαλονικίδη


Χρόνος: Δευτέρα 18 Οκτωβρίου 2021

Τόπος: 189ο Δημοτικό Σχολείο Ευόσμου Θεσσαλονίκης

8:10 π.μ.

Όλα τα παιδιά του δημοτικού σχολείου σε παράταξη για την πρωινή προσευχή. Ο Διευθυντής του σχολείου tablet2καλεί τους αλλόδοξους μαθητές να φορέσουν τα ασύρματα ακουστικά τους και να επιλέξουν την προσευχή τής αρεσκείας τους. Τα υπόλοιπα παιδιά ακούν την προσευχή κατευθείαν από τον media server του σχολείου.

Μετά την καθιερωμένη “καλημέρα” οι μαθητές και οι μαθήτριες ανεβαίνουν με τάξη τα σκαλιά.  Δεν παρατηρείται πλέον το φαινόμενο να “σέρνουν” υπέρβαρες σχολικές τσάντες αφού εδώ και μερικά χρόνια όλα τα παιδιά έχουν προμηθευθεί από ένα tablet pc βάρους 800 gr. Ακόμη και τα “πρωτάκια”, παρά τη σθεναρή αντίσταση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. “Τα πρωτάκια πρέπει να μάθουν το μηχανισμό της αναλογικής γραφής, γιατί you never know”, τόνιζε ο ειδικός σύμβουλος του Π.Ι. [gossip: με διδακτορικό στο εξωτερικό παρακαλώ και διπλωματική εργασία “Τα πορτραίτα Fayum και η συμβολή τους στην εκπαίδευση].

Σε όλους τους χώρους του σχολείου ακούγεται μουσική chill out αφού έπειτα από έρευνες αποδείχθηκε πως ηρεμεί τους ζωηρούς μαθητές και μειώνονται τα συμπτώματα επιθετικής συμπεριφοράς (για τους ίδιους λόγους οι παραβατικοί μαθητές υποχρεώνονται να ακούν επί 1 τουλάχιστον ώρα καθημερινά ανάλογη μουσική, αν και πολλοί ερευνητές ισχυρίζονται πως παρόμοια αποτελέσματα έχει και η “μουσική ξενοδοχείου”). [Δείγμα Μουσικής]

8:18 π.μ.

Τα παιδιά κάθονται στα θρανία τους , ανοίγουν τα tablet pc τους (τα smart tables αποδείχτηκαν εξαιρετικά ακριβά αλλά το ΥΠΕΠΘ διαβεβαιώνει πως με το Ζ΄ ΚΠΣ όλα τα σχολεία θα εξοπλιστούν πλήρως). Ο επιμελητής ανοίγει τον διαδραστικό πίνακα του δασκάλου.

8:20 π.μ.

Δάσκαλος: Καλημέρα παιδιά! Ανοίξτε το pdf (ξεπερασμένο πρότυπο πλέον αλλά η εταιρεία που ανέλαβε τη διανομή των βιβλίων το 2011 χρεοκόπησε και μέχρι τις μέρες μας δεν στάθηκε δυνατόν να ολοκληρωθεί ο νέος διαγωνισμός ανάθεσης) της Γλώσσας στη σελίδα 25.

Πέτρος: Κύριε, εμένα “πάγωσε” ο reader. Πατάω ctrl+alt+del αλλά τα windows 12 δεν αποκρίνονται.

Δάσκαλος: Κάνε rebοot. Αυτά τα έχουμε πει χιλιάδες φορές…

Μαριέτα: Εμένα κύριε, δεν άνοιξε καθόλου το pc μου. Δοκίμασα και τη 2η μπαταρία αλλά τίποτα.

Δάσκαλος: Στο διάλειμμα να το πας στο τεχνικό τμήμα του σχολείου να το δουν. Για την ώρα μπορείς να διαβάσεις από τον πίνακα.

Εδώ να σημειώσουμε πως από το 2015 και μετά κάθε σχολική μονάδα διαθέτει ειδικό Τμήμα Συντήρησης και Υποστήριξης  Πολυμέσων και Ασύρματων Δικτύων, γνωστό με τα αρχικά Τ.Σ.Υ.Π.Α. Τα τμήματα αυτά στελεχώθηκαν με απόφοιτους των σχολών πληροφορικής δίνοντας διέξοδο σε περισσότερους από 30.000 νέους  (βέβαια αυτό είχε ως αποτέλεσμα από το έτος 2017 και μετά να εκτοξευθούν οι βάσεις εισαγωγής στις 19.997 μονάδες).

Τα παιδιά διάβασαν το κείμενο, ο δάσκαλος ενεργοποιεί το λογισμικό του διαδραστικού του πίνακα. Στην οθόνη εμφανίζονται ερωτήσεις κατανόησης κειμένου. Μέσω του ασύρματου δικτύου οι ίδιες ερωτήσεις φορτώνονται και στα tablet pc των μαθητών. Οι μαθητές επιλέγουν τη σωστή απάντηση ανάμεσα από πολλές επιλογές. Ο δάσκαλος λαμβάνει όλα τα αποτελέσματα μέσα σε λίγα λεπτά. Αποθηκεύει το αρχείο αποτελεσμάτων και το στέλνει στη βάση δεδομένων που βρίσκεται στον κεντρικό server στο  Τ.Σ.Υ.Π.Α. Αυτή η διαδικασία ακολουθείται για όλα τα μαθήματα και όλες τις τάξεις. Έτσι βγαίνει ο βαθμός προόδου των μαθητών (χμ, σήμερα όμως αναφέρει: “Ο διακομιστής είναι απασχολημένος, δοκιμάστε αργότερα ή επικοινωνήστε με το διαχειριστή δικτύου”).

8:50 π.μ.

Ο δάσκαλος φορτώνει τις ασκήσεις γραμματικής και συντακτικού.  ” Υπογραμμίστε με τη γραφίδα σας τις γενικές πληθυντικού των ουσιαστικών στην 1η παράγραφο”. Όλοι οι μαθητές είναι απασχολημένοι με την άσκηση … και ο Αριστείδης, πράγμα αξιοπερίεργο. Ο δάσκαλος πλησιάζει με αργά βήματα. Ο Αριστείδης δεν έχει αντιληφθεί τίποτα, είναι απορροφημένος…

Δάσκαλος: “Ποια είναι αυτή η delta_lady; Πάλι τα ίδια; Σας έχω πει δεκάδες φορές , όχι instant messaging την ώρα του μαθήματος! Λέγε αμέσως με ποια μιλάς!”

Ο Αριστείδης που δε φημίζεται για τη σταθερότητα στις φιλίες του απαντά αβίαστα αλλά με σκυμμένο το κεφάλι… “Είναι η Τερέζα από το Στ6”.

Ο δάσκαλος “τα παίρνει στο κρανίο”, όχι με τον Αριστείδη αλλά με το συνάδελφο του στο Στ6. Ανοίγει την πόρτα και σε λίγο …οι φωνές καλύπτουν τη μουσική των μεγαφώνων. “Μα καλά δεν το γνωρίζεις πως την ώρα των μαθημάτων πρέπει να είναι ενεργά μόνο τα δίκτυα των τάξεων! Δεν είναι δικαιολογία πως παρακολούθησες μόνο την 1η περίοδο (άνοιξη 2016) της επιμόρφωσης στ΄ επιπέδου. Έπρεπε να ξέρεις. Εξάλλου είναι απόφαση του συλλόγου διδασκόντων!”

Ο δάσκαλος είχε δίκιο, αν και παραφέρθηκε. Δεν έχουν όλοι γνώσεις ΤΠΕ κθ΄ επιπέδου όπως ο ίδιος, αλλά το συγκεκριμένο ζήτημα είχε απασχολήσει πρόσφατα το Σύλλογο διδασκόντων έπειτα από εισήγηση των καθηγητών ξένων γλωσσών και Θρησκευτικών. Το instant messaging ήταν μάστιγα, μεγαλύτερη κι απ’ αυτή με τα SMS πίσω στα ’10s.

9:05 π.μ.

Επιστρέφοντας στην τάξη ο δάσκαλος απευθύνεται στον Αριστείδη με αυστηρό ύφος… “Μέχρι αύριο να έχεις γράψει στον επεξεργαστή κειμένου 10.000 φορές ΔΕΝ ΘΑ ΣΥΝΟΜΙΛΩ ΜΕ ΑΛΛΕΣ ΤΑΞΕΙΣ ΤΗΝ ΩΡΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ και να μου το φέρεις στον στερεό δίσκο σου”

Ο Αριστείδης έδειχνε πολύ λυπημένος, όμως από μέσα του …είχε μια σκασίλα… Με ένα αρχείο batch θα τέλειωνε στο πιτς φιτίλι.

9:10 π.μ.

Δάσκαλος: “Για δώστε μου τώρα τις εργασίες που είχατε για το σπίτι να τις περάσω στον σκληρό μου για αυτόματη διόρθωση”

Ο Κωστάκης χλώμιασε… “Κύριε, ξέχασα το δίσκο μου στο σπίτι…”

Δάσκαλος: “Στείλε μήνυμα στο σπίτι να το στείλουν στον file server του σχολείου.”

Κωστάκης: “Ξέρετε κύριε, ο μπαμπάς μου είναι ένα απλός καλλιεργητής βιολογικών προϊόντων. Δεν ξέρει απ’ αυτά…”

Δάσκαλος: “Αυτά είναι δικαιολογίες. Όλοι οι γονείς της χώρας μας έχουν λάβει μέρος στο πρόγραμμα γονείς.gr , άρα θα ξέρει πώς γίνεται αυτό”

Κωστάκης: “Ναι, αλλά εμείς αγοράσαμε HDTV με τα λεφτά…”

Δάσκαλος: “…”

9:25 π.μ.

Η ώρα έχει περάσει και ακόμη να ολοκληρωθεί η ύλη της ημέρας. Στο μεταξύ 5-6 χέρια σηκώνονται. “Κύριε, πεσμένη μπαταρία”.

Ο δάσκαλος προτρέπει τους μαθητές να βάλουν την τροφοδοσία. Αλλά ας τελειώνουμε μ’ αυτή την Ορθογραφία.

Δάσκαλος: “Κατεβάστε το αρχείο orthografia.docxml, και διορθώστε τα ορθογραφικά λάθη”

Μαθητές: “Κύριε, η Άννα ενεργοποίησε τον Ορθογράφο!”.

Δάσκαλος: “Βρε, Άννα, πώς θα μάθεις ορθογραφία με τέτοια νοοτροπία; Τέλος πάντων, στείλτε μου τα αρχεία σας να τα διορθώσω”

Ξανά 5-6 χέρια …”Ο διακομιστής δεν ανταποκρίνεται. Σφάλμα απόδοσης διεύθυνσης δικτύου

Τι στο καλό, ούτε ο δάσκαλος μπορεί να μπει στο δίκτυο.  Θα πρέπει να μιλήσει με τον υπεύθυνο του Τ.Σ.Υ.Π.Α.

9:40 π.μ.

Χτυπάει το κουδούνι. Τα παιδιά ορμούν για το διάλειμμα. “Επ, τι είπαμε; Πρώτα συνδέουμε τα pc με την τροφοδοσία κι ύστερα βγαίνουμε διάλειμμα!”, υπενθυμίζει ο δάσκαλος. Τσ, τσ, παιδιά …

Ο δάσκαλος προσπαθεί για άλλη μια φορά να συνδεθεί με το δίκτυο αλλά τίποτα. Βάζει τον αποσπώμενο δίσκο του “unknown usb-6 device”.

Στο διάλειμμα τα λέει ένα χεράκι με τον υπεύθυνο τεχνικό. Ο αθεόφοβος είχε αλλάξει την ip του router ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙ ΚΑΝΕΝΑΝ!!! Ε, δεν έχει Τ.Σ.Υ.Π.Α.

Στα λίγα λεπτά που απόμειναν για το 2ο δίωρο έκανε έναν απολογισμό και συμπλήρωσε τη φόρμα αξιολόγησης εκπαιδευτικού έργου: “Κολοκύθια”

Κάτι πρέπει να γίνει … (η συνέχεια στη 2η σελίδα)